درد آرنج : علت و درمان

درد آرنج معمولاً یک مشکل جدی نیست، اما به این دلیل که آرنج در انجام بسیاری از فعالیت ها تاثیرگذار است، مطمئنا درد ارنج  می تواند بر زندگی شما تاثیر گذارد. آرنج یک مفصل پیچیده است که به شما امکان می دهد ساعد خود را باز و خم کنید و دست خود را بچرخانید. اکثر حرکات مفصل آرنج ترکیبی از این حرکت ها است و به همین دلیل گاهی اوقات یافتن دلیل اصلی ایجاد درد آرنج دشوار و سخت می باشد.

علت ها و دلایل

دلایل اصلی و علل درد آرنج به شرح زیر است:

تاندونیت‌ (یا تاندنیت)

• اپی کندیلیت پهلویی (آرنج تنیس باز): اپی‌کندیل یک بخش خارجی استخوان آرنج است که در این ناحیه تاندون های بزرگ عضلات ساعد و بازو به یکدیگر متصل می شوند. به هر حال، این تاندون ها ممکن است به خاطر انجام حرکت های مکرر در ناحیه ساعد دچار آسیب دیدگی شوند. آرنج تنیس بازان در ادامه می تواند باعث التهاب تاندون ها شده ، علل درد مفصل آرنج بوده  و درد در ناحیه خارجی بازو را به همراه احساس گرم شدن و ورم به همراه داشته باشد. در این حالت با توجه به اینکه مفصل داخلی آرنج دچار آسیب نمی شود، آرنج می تواند دامنه حرکتی خود را بطور کامل حفظ کند. درد ناشی از این آسیب دیدگی معمولاً در پایان روز احساس می شود، این درد با انجام حرکت های چرخشی یا انجام فعالیت هایی که باعث کشیدگی تاندون می شود، معمولاً افزایش می یابد. این حرکت ها شامل بلند کردن وزنه و پرتاب کردن اجسام است.
  • اپی کندیلیت داخلی (آرنج گلف باز): اپی کندیلیت داخلی یک التهاب در نقطه ای است که تاندون های ساعد به زائده استخوانی داخل بازو متصل می شود. برای مثال، این تاندون می تواند در هنگام چرخش گلف باز دچار کشیدگی شود، اما بسیاری از حرکت های تکراری دیگر نیز می تواند باعث وارد شدن آسیب به این تاندون شود. آرنج گلف باز با ایجاد درد و ناراحتی موضعی در ناحیه داخل بازو احساس می شود. در این حالت دامنه حرکتی آرنج دچار محدودیت نمی شود، زیرا مفصل داخلی آرنج دچار آسیب دیدگی نمی شود. به هر حال انجام فعالیت هایی که نیازمند چرخش یا کشیدن تاندون ساعد هستند می تواند باعث ایجاد درد آرنج و تشدید علائم مشکل شود.

بورسیت آرنج

بورسیت آرنج (التهاب بورسا در ناحیه سر استخوان آرنج) می تواند در نتیجه یک آسیب دیدگی یا وارد شدن ضربه یا در نتیجه ابتلا به یک بیماری سیستمیک مثل نقرس یا آرتریت روماتوئید ایجاد شود. علاوه بر این بورسیت آرنج می تواند به خاطر عفونت داخلی بدن نیز تشکیل گردد. بورسیت آرنج معمولاً با ورم و التهاب سر استخوان آرنج همراه است، در حالی که مفصل داخلی آرنج دامنه حرکتی خود را حفظ می کند.

شکستگی و ترک خوردگی

استخوان های آرنج می توانند دچار شکستگی (یا ترک خوردگی) در محل مفصل آرنج و نواحی اطراف آن شوند. معمولاً شکستگی آرنج باعث درد آرنج دست می شود و برای درمان درد شکستگی آرنج و  تشخیص این مشکل می توان از عکس برداری رادیولوژی استفاده کرد. درمان این مشکل معمولاً نیازمند بی حرکت کردن آرنج با استفاده از ابزارهای مخصوص است و در این حالت ممکن است نیاز به عمل جراحی ارتوپدی شامل کار گذاشتن پین های مخصوص یا عمل جراحی باز مفصل باشد.

کشیدگی و پارگی رباط

کشیدگی و پارگی رباط می تواند در ناحیه آرنج به دلایل مختلف ایجاد شود. در این حالت ممکن است یک یا چند رباط دچار آسیب دیدگی شوند. این شرایط معمولاً زمانی ایجاد می شود که آرنج بیش از حد کشیده شده یا فشرده شود. در این حالت شدت آسیب دیدگی بستگی به مقدار آسیب وارد شده به یک رباط خاص (اینکه پارگی جزئی یا کامل باشد) و تعداد رباط های آسیب دیده دارد.

آرتروز آرنج

التهاب مفصل آرنج ( آرتروز آرنج ) می تواند در نتیجه انواع سیستمیک بیماری آرتروز شامل آرتریت روماتوئید، استئو آرتریت، نقرس، آرتریت پسوریاتیک، اسپوندیلیت آنکیلوزان، و آرتریت واکنشی (که قبلاً سندروم رایتر نامیده می شد) برای فرد ایجاد شود. معمولاً علائم مربوط به التهاب مفصل آرنج شامل گرم شدن، ورم، درد آرنج، ناراحتی، و کاهش دامنه حرکت است. در این حالت دامنه حرکتی آرنج به این دلیل کاهش پیدا می کند که در نتیجه ابتلا به آرتروز مفصل آرنج متورم شده و برای حرکت آن مانع ایجاد می کند.

عفونت مفصل آرنج (آرتریت عفونی)

عفونت مفصل آرنج در نتیجه عامل باکتریایی، (آرتریت عفونی) یک شرایط غیر معمول در بین افراد است. در اکثر موارد این مشکل در بین بیمارانی مشاهده می شود که سیستم ایمنی بدن آنها دچار مشکل شده یا مبتلا به دیابت هستند. علاوه بر این آرتریت عفونی را می توان در بین افرادی که از داروی کورتیزون استفاده می کنند یا معتاد تزریقی هستند، مشاهده کرد. آرتروز عفونی آرنج را می توان با توجه به علائم گرم شدن، ورم، قرمزی، درد آرنج، و نیز ایجاد محدودیت در دامنه حرکتی مفصل آرنج تشخیص داد.

استئوکندریت دیسکان

استئوکندریت دیسکان یک بیماری غیر عادی غضروفی در مفصل است که در نتیجه آن سطح غضروف به تدریج از بین رفته و از روی استخوان کنار می رود. این شرایط می تواند باعث قفل شدن، درد، و ایجاد محدودیت در دامنه حرکتی مفصل آرنج شود.

تومورها

تومورهای استخوانی مفصل شانه نادر هستند. عمدتاً در این حالت فرد به سرطان استخوان دچار می شود. این شرایط می تواند بدون درد بوده یا با علت درد آرنج در ناحیه مفصل آرنج همراه باشد.

گیر افتادن عصب اولنا در ناحیه آرنج

عصب اولنا بین سر آرنج و ناحیه داخلی استخوان آرنج کشیده شده است. در این محل، ممکن است پس از وارد شدن آسیب، عصب تحت فشار ساختارهای عادی یا ساختارهای متورم آرنج قرار گیرد. در اصطلاح به این مشکل گیر افتادن عصب گفته می شود. هنگامی که این شرایط ایجاد می شود، بی حسی و احساس سوزش ممکن است در انگشتان دست احساس شود. در این حالت درد ممکن است در تمام ناحیه بازو ایجاد شده یا فقط ناحیه داخلی آن را تحت تاثیر خود قرار دهد. به این ترتیب سرعت حرکت دست ممکن است دچار مشکل شود. گاهی اوقات با بالا بردن دست ممکن است احساس بی حسی در آن ایجاد شود.

تشخیص

درد آرنج در اکثر موارد به سادگی با بررسی سابقه بیماری و معاینات فیزیکی انجام می شود. در اکثر موارد تشخیص علت درد آرنج نیازمند انجام آزمایش های اضافی نیست. به هر حال همانطور که در بالا توضیح داده شد، برای بعضی بیماران، ممکن است تشخیص علت درد آرنج مشکل، نیاز به عکس برداری رادیولوژی، اسکن ام آر آی (MRI)، آزمایش آرتروگرافی، و یا نمونه برداری از مایع داخل مفصل آرنج داشته باشد.

راه ها و روش های درمان

روش درمان درد آرنج  بستگی به علت دقیق ایجاد مشکل دارد. روش های درمان قابل استفاده در این حالت شامل بی حرکت کردن آرنج، مصرف داروهای ضد التهاب، و سرما درمانی است. در موارد ایجاد آسیب دیدگی شدید، برای درمان درد آرنج ممکن است نیاز به فیزیوتراپی و تزریق کورتیزون وجود داشته باشد. درمان های قابل استفاده برای موارد شکستگی و ترک خوردگی استخوان شامل استفاده از ابزارهای بی حرکت کننده و انجام عمل جراحی است. برای مواردی که علت مشکل مربوط به ایجاد عفونت باشد، لازم است عفونت در ناحیه مورد نظر خالی شده و سپس برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز گردد.