درمان کمردرد با طب فیزیکیانواع فیزیوتراپی فعال و غیر فعال کمردرد

کمردرد یکی از شایع‌ترین دلایلی است که افراد برای درمان آن به متخصص فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند. بیشتر افراد در برخی از مراحل زندگی از درجه‌های مختلف کمر درد رنج می‌برند. گاهی اوقات، کمردرد بیش از هر چیز باعث ناراحتی می‌شود، اما هنگامی که درد کمر شدید می‌شود، می‌تواند بسیار ناتوان‌کننده باشد و مانع از انجام کارهای روزمره شما شود. معمولا هرچه زودتر به دنبال درمان کمر درد خود باشید، زودتر می‌توانید به تسکین پایدار دست پیدا کنید. فیزیوتراپی رایج‌ترین روش ارزیابی و درمان آسیب‌های مربوط به کمر است. تکنیک‌های درمانی در فیزیوتراپی کمر شامل ورزشی و حرکات کششی، درمان دستی، آموزش بیمار و روش‌هایی مانند سونوگرافی، تحریک الکتریکی، یخ و گرما است.

فیزیوتراپی یک رویکرد جامع برای بازگرداندن عملکرد بدن است، یعنی آنچه شما  قبل از آسیب‌دیدگی می‌توانستید انجام دهید. دکتر حیدریان بر جلوگیری از آسیب دوباره، تسکین کوتاه مدت درد موجود و ترمیم طولانی مدت قدرت، تحرک و عملکرد بیمار تمرکز دارد. به عنوان بخشی از یک فرآیند جامع، درمانگرها غالباً با پزشکان و جراحان و همچنین سایر ارائه دهندگان خدمات پزشکی کمکی مانند کایروپراکتور و ماساژ درمانی همکاری می‌کنند. هر یک از برنامه‌های فیزیوتراپی در کلینیک دکتر حیدریان برای به حداکثر رساندن موفقیت در توانبخشی شما و کمک به شما در دستیابی به اهداف شخصی شما است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت میتوانید با شماره تلفن های   02188866639  تماس حاصل فرمایید.

علل کمردرد


شایع‌ترین علل کمردرد عبارتند از:

  • فشار عضلانی که غالباً در اثر آسیب به عضلات در قسمت تحتانی کمر ایجاد می‌شود، از جمله اینکه عضلات بیش از حد کشیده یا پاره شده‌اند. این اتفاق بیشتر اوقات به دلیل بلند کردن اجسام سنگین، چرخش، پیچ خوردگی یا آسیب‌های ناشی از ورزش رخ می‌دهد.
  • بیماری دیسک هنگامی که دیسک‌های ستون فقرات شروع به انحطاط یا ضعف می‌کنند باعث ایجاد درد، ضعف و بی‌حسی در ستون فقرات می‌شود. بیماری دیسک ممکن است در اثر ژنتیک، چاقی یا آسیب جزئی که باعث ایجاد فتق دیسک می‌شود، ایجاد شود.
  • استئوآرتریت شایع‌ترین نوع آرتروز است و ممکن است در اثر ژنتیک، چاقی، و یا آسیب و استفاده بیش از حد ایجاد شود. استئوآرتریت ستون فقرات نیز ممکن است توسط دیسک پاره شده ایجاد شود.
  • قطع عصب یا در نتیجه فشار دیسک بر عصب نخاعی یا باریک شدن کانال عصب نخاعی (تنگی) ایجاد می‌شود. این اتفاق به نوبه خود می‌تواند باعث ایجاد درد در ستون فقرات و همچنین درد و بی‌حسی در پاها شود.
  • تنگی که در اثر باریک شدن فضاهای باز در ستون فقرات ایجاد شده و باعث می شود فشاری روی اعصاب وارد شود که می‌تواند باعث درد پاها شود و راه رفتن را دشوار کند.

این مشکلات بدون درمان مناسب می‌توانند ناتوان کننده باشند. اگر هنوز برای درمان کمردرد خود به پزشک مراجعه نکردید، دیگر نیازی به نگرانی نیست: این مشکلات اغلب به ارزیابی و معالجه فوری نیاز ندارد.

علائم و نشانه‌های وضعیت قرمز


Backpain

با اینکه در بعضی مواقع شما به تنهایی می‌توانید کمردرد خود را مدیریت کنید یا با انجام کارهای ساده‌ای مانند پیاده‌روی درد کمر خود را تسکین دهید، مواقعی وجود دارد که ممکن است نیاز به اقدام فوری و مراجعه به پزشک داشته باشید. مراقب این علائم "وضعیت قرمز" باشید. علائم هشداردهنده کمردرد عبارتند از:

  • کمردرد با تب و لرز که می‌تواند نشان‌دهنده عفونت در ستون فقرات باشد.
  • درد شبانه با کاهش وزن که ممکن است نشانه تومور نخاعی باشد.
  • راه رفتن ناپایدار یا بی‌اختیاری روده / مثانه با کمردرد که یک علامت شایع در مسئله نخاع است.
  • هرگونه کمردرد که ناگهان پس از یک حادثه مانند تصادف رانندگی یا سقوط شروع می‌شود که باید یک ارزیابی فوری پزشکی برای شکستگی‌ها، آسیب نخاعی یا سایر مشکلات جدی دریافت کند.

فیزیوتراپی برای کمردرد


خبر خوب این است که اگر شما از درد پایین کمر رنج می‌برید ممکن است بتوانید به کمک فیزیوتراپی آن را تسکین دهید. توصیه می‌شود که قبل از تصمیم گیری برای شروع هرگونه درمان دارویی، به دنبال درمان فیزیکی برای کمر درد خود باشید. از این گذشته، داروهای ضد التهاب و سایر داروها ممکن است در کوتاه مدت درد کمر شما را تسکین دهند اما می‌تواند منجر به عوارض جانبی طولانی مدت شوند. با استفاده از فیزیوتراپی می‌توانید از روش غیر تهاجمی و بدون دارو برای تسکین دردهای کمردرد در طولانی مدت استفاده کنید. و قبل از انجام هرگونه اقدامات تهاجمی مانند انجام عمل جراحی کمر باید همیشه از فیزیوتراپی استفاده شود.

دو روش معمول فیزیوتراپی وجود دارد که برای درمان کمر درد استفاده می‌شود. این روش‌ها فیزیوتراپی غیرفعال و فعال هستند و در تکنیک‌ها و روش‌های مختلف تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

فیزیوتراپی غیرفعال

فیزیوتراپی غیرفعال به تکنیک‌هایی که به طور مستقیم روی بیمار انجام می‌شود متکی است. این تکنیک‌ها می‌تواند شامل اعمال کمپرس گرم یا سرد در منطقه آسیب‌دیده یا حتی تحریک منطقه با برق کنترل شده باشد. رایج‌ترین فیزیوتراپی غیرفعال عبارتند از:

دستگاه تنس (TENS)

تنس (محرک برقی عصب از راه پوست). یک واحد تنس پالس‌های الکتریکی را به بافت بدن ارسال می‌کند و می‌تواند از این طریق سیگنال‌های درد را قطع کند و احساس درد را تسکین دهد. این روش درمانی می‌تواند در یک مرکز پزشکی انجام شود یا بیمار دستگاه تنس را در خانه استفاده کند.

درمان دستی

درمان دستی یک تکنیک درمانی مفید است که در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عقیده ما موفقیت در توانبخشی شما بسیار مهم است. در درمان‌های دستی ما بر روی تنظیم مفاصل و تحرک تمرکز می‌کنیم و به دنبال آن استحکام ساختمان در اطراف مفصل به منظور بازیابی ثبات انجام می‌شود. تکنیک‌های درمان دستی درمانی شامل موبیلیزاسیون بافت نرم، کشش دستی و موارد دیگر است. ثابت شده است که چنین تکنیک‌هایی نسبت به درمان‌های غیرفعال دیگر مانند داروها به طور موثرتری باعث تسکین درد می‌شوند. "تحرک" در فیزیوتراپی دستی با آنچه که بعضی از افراد در مطب کایروپراکتور تجربه می‌کنند متفاوت است. به طور کلی، تکنیک‌های فیزیوتراپی دستی از "تنظیمات کایروپراکتیک" برای بیماران کم‌تهاجمی‌تر و راحت‌تر است. به همین دلیل است که ما گاهی اوقات بر روی بیمارانی که دارای سطح درد حاد هستند، از کایروپراکتورها استفاده می‌کنیم.

سایر درمان‌های فیزیوتراپی غیرفعال 

  • تزریق کورتیزون. استروئیدها را می‌توان به مفاصل دردناک، متورم یا اطراف اعصاب ملتهب نخاعی در نزدیکی دیسک فتق تزریق کرد.
  • هیپنوتیزم. هیپنوتیزم نوعی پرت کردن حواس از درد است. این روش می‌تواند به افراد در کاهش سطح درد کمک کند و نیاز به برخی از انواع دیگر درمان‌ها مانند داروها را کاهش دهد.
  • کمپرس گرم یا سرد.
  • ماساژ درمانی. این روش شامل ماساژ بافت عمیق است.
  • سونوگرافی برای گرم کردن لایه‌های عمیق بافت.
  • طب سوزنی
  • داروهای تسکین‌دهنده درد مانند:
  • داروهای ضد درد بدون نسخه
  • مواد مخدر
  • داروهای درد عصبی
  • داروهای ضد التهاب

فیزیوتراپی فعال 

از طرف دیگر، فیزیوتراپی فعال به مراحلی که بیمار (طبق دستور یک درمانگر) برای معالجه و کاهش دردهای کمر انجام خواهد داد اشاره دارد. به طور معمول، این درمان به شکل تمرینات و حرکات مختلفی است که برای کاهش درد کمر و به حداقل رساندن اوج درد در آینده طراحی شده‌اند. به طور کلی، فیزیوتراپی می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان تقریباً هر سطح از درد کمر باشد. از طریق ترکیبی از فیزیوتراپی فعال و غیرفعال می‌توانید برای کاهش درد خود و افزایش قدرت کمر خود تلاش کنید تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنید. به عنوان مثال، در اینجا چند روش فعال کنترل درد وجود دارد:

  • یوگا. یوگا برای آرام کردن و تقویت بدن، هر دو تکنیک جسمی و روحی را با هم ترکیب می‌کند. یوگا فقط یک نمونه‌ است. برخی افراد تای‌چی یا سایر تکنیک‌های مشابه را ترجیح می‌دهند. تمرین یوگا یا تای‌چی می‌تواند تعادل، هماهنگی، قدرت، استقامت و انعطاف‌پذیری را بهبود بخشد. همه این موارد می‌توانند در کاهش درد نقش داشته باشند و همچنین می‌توانند به افراد در آرامش ذهنی و کاهش سطح استرس کمک کنند.
  • تکنیک‌های تنفس. علاوه بر یوگا، تکنیک‌های مخصوص تنفس عمیق دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند برای استراحت بدن و کاهش درد استفاده شود. تمرینات تنفس همچنین می‌تواند ذهن را آرام کند و از این طریق از شدت درد و سطح استرس بکاهد.
  • حواس پرتی فعال. اگر این روش درد شما را برطرف نمی‌کنند، با دور کردن هدفمند ذهنتان از درد، میزان تجربه درد را کاهش دهید. این امر به طور موقت به شما کمک می‌کند. برخی افراد می‌دانند که صرف فکر کردن به چیزی لذت‌بخش یا آرام‌بخش می‌تواند ذهن را از درد دور کند.
  • ورزش. به نظر می‌رسد که این مورد برای بسیاری از افراد امکان‌پذیر نیست زیرا داشتن درد مزمن ورزش را دشوار می‌کند، خصوصاً در آغاز. اما شوهاد حاکی از آن است که ورزش به مرور زمان باعث کاهش درد شده و به پایین آمدن سطح درد کمک می‌کند. حتی یک برنامه پیاده‌روی ساده نیز می‌تواند در کاهش درد و حرکت بهتر مفصل مزایای چشمگیری داشته باشد.
  • تمرینات کششی. علاوه بر یوگا و تای‌چی، حرکات کششی ساده بسته به علت درد می‌تواند بهبودی چشمگیری در میزان درد داشته باشد.
  • تمرینات تقویتی. به طور طبیعی، درمورد ورزشی که شامل تمرینات قدرتی است باید با پزشک خود صحبت کنید، اما برای بسیاری از افراد بازیابی مجدد عملکرد و جلوگیری از فشار بیش از حد قسمت‌های دردناک یا آسیب‌دیده بدن بسیار مهم است. به عنوان مثال، عضلات هسته‌ای قوی‌تر در بدن می‌توانند به معنی پشتیبانی بهتر ستون فقرات و کمردرد باشد.
  • تکنیک‌های آرامش. این تکنیک‌ها شامل آرامش جسمی و ذهنی است. شل شدن عضلات ممکن است فعال به نظر نرسد، اما درواقع بیمار نیاز دارد تا به طور فعال به تکنیک مورد استفاده خود فکر کند و حرکاتی را انجام دهد که بدن را آرام کند. این حرکات می‌تواند تنش را کاهش دهد. آرامش ذهنی می‌تواند به صورت مدیتیشن، تصاویر هدایت شونده یا دیگر مراقبه‌های آرام باشد.

چه موقع به فیزیوتراپی نیاز دارم؟


اگر به طور معمول از سلامت جسمی خوبی برخوردار هستید و دردی ندارید که به پاهای شما گسترش پیدا کرده باشد، کمردرد شما بدون درمان برطرف می‌شود. فیزیوتراپی اغلب برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به کمردرد مزمن هستند توصیه می‌شود. غالباً، بیمار مبتلا به درد شدید بدون تردید با علائمی همراه است که به پاها سرایت می‌کند که ممکن است باعث بی‌حسی و سوزن سوزن شدن پاها شود.

هنگامی که پزشکان وجود یک بیماری جدی را که ممکن است نیاز به مداخله فوری پزشکی داشته باشد، رد کنند، یک متخصص فیزیوتراپی یک برنامه درمانی را برای شما طراحی خواهد کرد که:

  • نقص ساختاری در ستون فقرات و لگن شما را بهبود می‌بخشد
  • درد را تسکین می‌دهد یا تجربه درد فعلی شما را اصلاح می‌کند
  • شما را در اسرع وقت به فعالیت‌های عادی خود باز می‌گرداند

اگرچه ممکن است اینگونه به نظر برسد که بهتر است در رختخواب بمانید و منتظر باشید که درد خودبه‌خود برطرف شود، اما ثابت شده است که این روش برای روند بهبودی طبیعی نتیجه‌ای ندارد. درعوض، توصیه می‌شود فعال بمانید، و تمرینات روزمره خود را تا حد تحمل خود کاهش دهید یا اصلاح کنید تا به تدریج به فعالیت‌های عادی خود بازگردید.

در اولین جلسه فیزیوتراپی چه انتظاری باید داشته باشم؟


اولین جلسه فیزیوتراپی به طور معمول 45-60 دقیقه طول می‌کشد. جراحات شما به طور کامل ارزیابی خواهد شد و شما با یک متخصص فیزیوتراپی دارای مجوز در مورد آسیب، فعالیت‌های قبل از آسیب و اهداف درمانی خود صحبت خواهید کرد. ما ابتدا با تمرکز بر تسکین هرگونه درد حاد، درمان شما را شروع خواهیم کرد و سپس با اولین تمرینات خانگی درمان شما را آغاز می‌کنیم. آموزش بیمار بخشی از هر جلسه درمانی است، بنابراین مطمئن باشید که سؤالات خود را در هر جلسه به طور کامل می‌پرسید.

در جلسات بعدی شما قبل از برنامه تمرینی خود بر روی دوچرخه ثابت، تردمیل یا توپ تمرینی گرم خواهید شد. درمانگر فیزیوتراپی شما هنگام انجام هر یک از تمرینات، شما را تماشا خواهد کرد و از مشاهدات خود برای به روزرسانی ارزیابی و پیشرفت برنامه ورزشی شما در منزل استفاده خواهد کرد. بیشتر جلسات، از جمله اولین جلسه شما، شامل درمان دستی است که توسط متخصص فیزیوتراپی انجام می‌شود و ممکن است شامل یک "روش" مانند یخ، گرما، تحریک الکتریکی یا سونوگرافی باشد.

در جلسه فیزیوتراپی چه چیزی را باید با خود همراه داشته باشم؟ 


  • لباس راحت. شورت، تی‌شرت و کفش ورزشی معمولاً به بهترین شکل ممکن مفید خواهند بود
  • داروهای تجویزی پزشک در صورت استفاده
  • کارت بیمه فعلی
  • فرم‌های بیمار جدید
  • برگه اطلاعات بیمار
  • فرم رضایت برای مشارکت
  • اطلاعیه روش‌های حفظ حریم خصوصی



به این پست امتیاز دهید.