عمل دیسکوژل

دیسکوژل ایمپلنتی است که بوسیله یک سوزن ظریف به دیسک تزریق می‌شود. با توجه به محل بیرون‌زدگی دیسک از این روش در قسـمت‌های مخـتلفی استـفاده می‌شود. برای مثـال در مورد دیسـک گردن دیسـکوژل از محل قدامی-جانبی و در موارد سینه‌ای (توراسیک) و کمری از محل خلفی-جانبی تزریق انجام می‌شود. این روش همچنین به عنوان مانعی بین واسطه‌های ایجادکننده درد و ریشه‌های عصبی و دستگاه عروقی عمل می‌کند. دیسکوژل به عنوان ایمپلنت از دیسک آسیب‌دیده نیز حفاظت می‌کند. زمانی که این روش به طرز صحیح استفاده شود، میزان موفقیت آن بیش از 75 درصد می‌باشد. یکی از مزایای این روش استفاده از راه حلی نوین و ایمن برای درمان بیرون‌زدگی دیسک کمر و گردن و قسمت سینه‌ای (توراسیک) می‌باشد و با توجه به استفاده از بی‌حسی موضعی بیمار می‌تواند در همان روز تزریق به منزل بازگردد.

مزایای عمل دیسکوژل

مزایای عمل دیسکوژل برای درمان مشکلات مرتبط با فتق دیسک بین مهره‌ای شامل موارد زیر می‌باشد:

• این روش به صورت زیرپوستی انجام می‌شود و نیازی به انجام جراحی ندارد.
  • نیازی به بیهوش کردن بیمار نمی‌باشد.
  • در این روش درمانی خطر بریدگی، خونریزی، التهاب یا کشیدن بخیه وجود ندارد.
  • به کمک این روش می‌توان بیش از یک دیسک را درمان کرد.
  • نیازی به بستری شدن بیمار نمی‌باشد و بیمار می‌تواند پس از پایان درمان مرخص شود.
  • با توجه به تحقیقات انجام شده، بیمارانی که از این روش استفاده می‌کنند در آینده نیاز به عمل‌های جراحی سنگین و دردناک نخواهند داشت (مانند فیوژن ستون فقرات)

در چه مواردی از دیسکوژل استفاده می‌شود؟

اگر سوالی در مورد درمان با دیسکوژل دارید در این قسمت کلیک کنید.

از دیسکوژل برای درمان فتق دیسک بین مهره‌ای در گردن و قسمت پایین کمر استفاده می‌شود. یکی از مزایای این روش درمانی درمان بیش از یک دیسک می‌باشد. همچنین می‌توان از این روش همراه با بی‌حسی و تزریق کورتیزون در مفاصل مهره‌ای استفاده کرد. بنابراین بیمار می‌تواند در یک جلسه درمانی، مشکل مزمنی که در فعالیت روزمره‌اش اختلال ایجاد کرده است را برطرف کند.

دیسکوژل چگونه عمل می‌کند؟

این روش شامل تزریق ژل اتانول در بیرون‌زدگی دیسک بین‌مهره‌ای است که باعث فتق شده است. تزریق در مورد فتق  قسمت سینه‌ای یا کمری از محل خلفی-جانبی و در مورد فتق دیسک گردن از ناحیه قدامی-جانبی انجام می‌شود. ژل حاوی الکل باعث جابه‌جا شدن دیسک نمی‌شود و همین الکل باعث خشک شدن فتق می‌شود. این عمل بوسیله تخلیه آب ناشی از جابه‌جایی کیسه فتق به دیسک داخلی و مرکزی انجام می‌شود و مانع از فشردگی طناب نخاعی یا ریشه عصبی می‌گردد. پس از رفع فشردگی، درد به سرعت از بین می‌رود. در هفته‌های پس از درمان امکان دارد درد مختصری ادامه داشته باشد. این درد معمولاً 6 هفته پس از استفاده از دیسکوژل برطرف می‌شود. می‌توان از داروهای ضدالتهاب در مفاصل بین‌مهره‌ای استفاده کرد.

سؤالات متداول