عمل دیسکوژل:روش غیر جراحی برای درمان درد ناشی از دیسک کمر و گردن

عمل دیسکوژل

دیسکوژل ایمپلنتی است که بوسیله یک سوزن ظریف به دیسک تزریق می‌شود. با توجه به محل بیرون‌زدگی دیسک از این روش در قسـمت‌های مخـتلفی استـفاده می‌شود. برای مثـال در مورد دیسـک گردن دیسـکوژل از محل قدامی-جانبی و در موارد سینه‌ای (توراسیک) و کمری از محل خلفی-جانبی تزریق انجام می‌شود. این روش همچنین به عنوان مانعی بین واسطه‌های ایجادکننده درد و ریشه‌های عصبی و دستگاه عروقی عمل می‌کند. دیسکوژل به عنوان ایمپلنت از دیسک آسیب‌دیده نیز حفاظت می‌کند. زمانی که این روش به طرز صحیح استفاده شود، میزان موفقیت آن بیش از 75 درصد می‌باشد. یکی از مزایای این روش استفاده از راه حلی نوین و ایمن برای درمان بیرون‌زدگی دیسک کمر و گردن و قسمت سینه‌ای (توراسیک) می‌باشد و با توجه به استفاده از بی‌حسی موضعی بیمار می‌تواند در همان روز تزریق به منزل بازگردد.

دیسکوژل ژل ایمپلنتی است که از اتانول و 16 ماده حاصل از سلولز به دست می‌آید و به صورت زیرپوستی به نوکلئوس پولپوزوس تزریق می‌شود. تزریق این ماده دارای دو عملکرد است: عملکرد مکانیکی که باعث جابجایی مایه داخل دیسک و رفع فشردگی ساختار عصبی شده و عملکرد بیومکانیکی که گیرنده‌های ایجادکننده درد را مسدود می‌کند. نتیجه این روش درمانی، کاهش فوری درد در تعداد زیادی از بیمارانی است که از دیسک گردن و دیسک کمر رنج می‌برند.

مزایای عمل دیسکوژل

مزایای عمل دیسکوژل برای درمان مشکلات مرتبط با فتق دیسک بین مهره‌ای شامل موارد زیر می‌باشد:

• این روش به صورت زیرپوستی انجام می‌شود و نیازی به انجام جراحی ندارد.
  • نیازی به بیهوش کردن بیمار نمی‌باشد.
  • در این روش درمانی خطر بریدگی، خونریزی، التهاب یا کشیدن بخیه وجود ندارد.
  • به کمک این روش می‌توان بیش از یک دیسک را درمان کرد.
  • نیازی به بستری شدن بیمار نمی‌باشد و بیمار می‌تواند پس از پایان درمان مرخص شود.
  • با توجه به تحقیقات انجام شده، بیمارانی که از این روش استفاده می‌کنند در آینده نیاز به عمل‌های جراحی سنگین و دردناک نخواهند داشت (مانند فیوژن ستون فقرات)

در چه مواردی از دیسکوژل استفاده می‌شود؟

اگر سوالی در مورد درمان با دیسکوژل دارید در این قسمت کلیک کنید.

از دیسکوژل برای درمان فتق دیسک بین مهره‌ای در گردن و قسمت پایین کمر استفاده می‌شود. یکی از مزایای این روش درمانی درمان بیش از یک دیسک می‌باشد. همچنین می‌توان از این روش همراه با بی‌حسی و تزریق کورتیزون در مفاصل مهره‌ای استفاده کرد. بنابراین بیمار می‌تواند در یک جلسه درمانی، مشکل مزمنی که در فعالیت روزمره‌اش اختلال ایجاد کرده است را برطرف کند.

دیسکوژل چگونه عمل می‌کند؟

این روش شامل تزریق ژل اتانول در بیرون‌زدگی دیسک بین‌مهره‌ای است که باعث فتق شده است. تزریق در مورد فتق  قسمت سینه‌ای یا کمری از محل خلفی-جانبی و در مورد فتق دیسک گردن از ناحیه قدامی-جانبی انجام می‌شود. ژل حاوی الکل باعث جابه‌جا شدن دیسک نمی‌شود و همین الکل باعث خشک شدن فتق می‌شود. این عمل بوسیله تخلیه آب ناشی از جابه‌جایی کیسه فتق به دیسک داخلی و مرکزی انجام می‌شود و مانع از فشردگی طناب نخاعی یا ریشه عصبی می‌گردد. پس از رفع فشردگی، درد به سرعت از بین می‌رود. در هفته‌های پس از درمان امکان دارد درد مختصری ادامه داشته باشد. این درد معمولاً 6 هفته پس از استفاده از دیسکوژل برطرف می‌شود. می‌توان از داروهای ضدالتهاب در مفاصل بین‌مهره‌ای استفاده کرد.

سؤالات متداول

چنانچه دیسکوژل به درستی جهت درمان بیرون‌زدگی و فتق انجام شود، میزان موفقیت این روش بسیار بالا می‌باشد.

پس از درمان به کمک دیسکوژل، خطر بازگشت فتق یا بیرون‌زدگی در همان دیسک وجود دارد.

تاکنون هیچ مورد آلرژی به دیسکوژل مشاهده نشده است.

درمان به روش دیسکوژل نیازی به بستری شدن ندارد و بیمار می‌تواند پس از پایان درمان مرخص شود.

انجام فیزیوتراپی به منظور تقویت عضلات کمر و گردن توصیه می‌شود. به این ترتیب علاوه بر درمان فتق، از بروز مجدد آن جلوگیری می‌شود.

توان‌بخشی برای انجام فعالیت‌های جسمانی بسته به نوع تمرینات و افراد، حدود 6 هفته زمان می‌برد (در مقایسه با 3 ماه توانبخشی جهت انجام جراحی بدون ایجاد عوارض پس از عمل)

برای آسودگی بیمار از آرام‌بخش خفیف استفاده می‌شود. همچنین پزشک برای جلوگیری از ایجاد درد از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. در نتیجه بیمار در طول درمان هوشیار می‌باشد. روش دیسکوژل نیازی به لوله‌گذاری یا بیهوشی عمومی ندارد و درنتیجه عوارض که مرتبط به این نوع بیهوشی می‌باشد، ایجاد نخواهند شد.

بین 1 تا 6 هفته پس از تزریق دیسکوژل بهبودی صورت می‌گیرد. در حالیکه با انجام جراحی، حدود 3 ماه برای بهبودی زمان لازم است.

یکی از مزایای دیسکوژل حفظ ساختار آناتومی استخوان و رباط در ستون فقرات است. درنتیجه پس از دیسکوژل، جراحی قابل انجام می‌باشد.

بله، زیرا دیسکوژل با توجه به یکپارچگی ستون فقرات انجام می‌شود. در این روش عضلات اطراف مهره برش داده نمی‌شوند و درنتیجه خطر تشکیل کلاژن و چسبندگی و گیرافتادگی پایانه‌های عصبی هنگام حرکت به حداقل می‌رسد.

این روش تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و درنتیجه بیمار هوشیار است و از هر آنچه که انجام می‌شود آگاه است.

هیچ رای ثبت نشده است