کاربرد اوزون تراپی در طب فیزیکی : اوزون برای دردهای عصبی عضلانی

اوزون درمانی بیش از یک قرن است که در موارد گوناگون مورد استفاده و مطالعه قرار گرفته است. علاوه بر اثرات درمانی اوزون تراپی برای درمان و بهبود شرایط مختلف در طب فیزیکی،‌ ایمن و بی‌خطر این روش نیز به اثبات رسیده است. بسیاری از متخصصین طب فیزیکی از اوزون درمانی برای بیماری­‌های مختلف از جمله دیسک کمر، آرتروز، درد در مفاصل، بیماری‌های عصبی عضلانی و خیلی از عارضه‌های دیگر استفاده می‌کنند. گاز اوزن با افزایش سطح اکسیژن در خون، اکسیژن رسانی به بافت‌ها در کل بدن را انجام می‌دهد. اکسیژن موجود در هوا که تنفس می‌کنیم در واقع دو مولکول اکسیژن است که به هم وصل می‌شوند، یاO2 .اما  اوزون نوعی اکسیژن فعال شده است که در واقع سه اتم اکسیژن به هم وصل می‌شوند و مولکولی را تشکیل می‌دهند که "O3" نام دارد. اوزون بسیار پر انرژی‌تر و اکسید کننده­‌تر از اکسیژن است، همین مسئله آن را در کاربردهای اوزون تراپی طب فیزیکی بسیار ارزشمند می­کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره­‌ی و یا رزرو نوبت در کلینیک درد با شماره تلفن­‌های 02188866629 - 02188866639 تماس حاصل فرمایید.

اوزون درمانی چیست؟

اوزون تراپی، یک روش درمانی است که شامل وارد کردن مخلوطی از اکسیژن و اوزون با یک شیوه ضد درد و ضد التهاب است.روش‌های تزریق اوزون بسته به نوع آسیب که باید درمان شود متفاوت است. اوزون تراپی ممکن است بطور مستقیم با تزریق به قسمت درد از راه شریان‌ها، از طریق واژن یا مقعد، مایع خوراکی، تزریق در گوش و یا استفاده از بخار اوزون برای بیمار توصیه می‌شود. در زمینه طب فیزیکی، در مورد مشکلاتی مانند دیسک فتق، موارد زیر قابل انجام است:

• نفوذ داخل دیسک که تحت نظارت فلوروسکوپی، در محیط‌های مجهز و مناسب انجام می‌شود
  • تزریق کم‌تهاجمی به عضله پاراورتبرال از فتق به کمک تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا CT

در روش اوزون تراپی دیسک کمر از یک سوزن با اندازه کوچک استفاده می‌شود. بیمار ممکن است هنگام ورود سوزن به عضله، ناراحتی موضعی را تجربه کند اما به طور کلی، این یک درمان دردناک نیست.

کاربردهای اوزون تراپی

امروزه اوزون تراپی در بسیاری از موارد پزشکی کاربرد دارد. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی تا کنون توانسته­‌اند از این درمان برای کاهش علائم درد در بسیاری از بیماران بهره‌مند شوند. اوزون درمانی باید توسط متخصص با تجربه انجام شود. بهتر است قبل از انجام این درمان تحقیقات لازم را درباره‌ی بهترین متخصص طب فیزیکی در این زمینه کسب کنید و سپس این درمان را انجام دهید. به طور کلی، ازون تراپی در درمان اختلالات پاتولوژی (آسیب شناسی) نقش موثری دار و درصد بالایی از  درمان مبتلایان به بیماری مفاصل و سیستم عصبی بازخوردی مثبتی از این درمان نشان داده‌اند. متخصصین طب فیزیکی از اوزون درمانی در شرایط زیر استفاده می­کنند:

• آرتروز ، استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید
  • دیسک فتق (لمبو-سیاتیک و کمری) و یا آسیب دیسک ) درمان بیرون زدگی دیسک کمر بدون جراحی با فیزیوتراپی و ورزش
  • آسیب‌های التهابی/ عفونی.
  • آسیب­‌های ورزشی و شغلی
  • تاندونیت و تاندونوز (به عنوان مثال ، بیماری‌های اپیکوندیلیت و تاندون آشیل).
  • توانبخشی بعد از جراحی
  •  التهاب شدید ناشی از بیماری‌های اسکلتی عضلانی
  •  زخم پای دیابتی
  •  نکروز آواسکولار یا بافت‌مردگی بی‌خونی
  •  سکته مغزی
  •  درد ستون فقرات کمر و گردن
  • اختلالات ناشی از سیستم عصبی و نورون­‌ها
  •  درد شانه و آرنج در ورزشکاران (تنیس البو)
  • ورم زانو
  • آسیب عصب سیاتیک
  •  درد کمر ناشی از تنگی کانال نخاعی
  •  اختلالات گردش خون
  •  سرطان
  • موفقیت آمیز نبودن عمل جراحی
  • جلوگیری از تشنج

باید در نظر داشت که اوزون تراپی در بعضی از بیماران، به تنهایی شاید نتیجه­‌ی مثبتی نداشته باشد و توصیه می‌شود به صورت ترکیبی با سایر روش‌های درمان برای آن‌ها بکار برده شود. متخصص طب فیزیکی اطلاعات لازم را در این زمینه در اختیار بیمار قرار می‌دهد.

مزایای استفاده از اوزون در طب فیزیکی

خواص اوزون درمانی در طب فیزیکی و توانبخشی شامل موارد زیر است:

• افزایش اکسیژن رسانی به سلول­‌ها و بافت­‌ها، ترویج بازسازی و از بین بردن سموم.
  • بالا بردن سطح انرژی
  • خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی
  • عمل تسکین دهنده درد (متابولیت‌های هالوژن را غیرفعال می‌‌کند باعث تولید اندروفین می‌شود)
  • عمل ضد التهابی (واسطه­‌های التهابی که باعث گسترش التهاب می‌شوند) را کاهش می‌دهد.
  • رفع خسته ناشی از بیماری‌ها
  • تصفیه و بهبود گردش خون
  • جلوگیری از خونریزی شدید
  • تنظیم کردن ضربان غیرطبیعی قلب
  • بهبود عملکرد حرکتی بدن در آسیب‌های ناشی از سکته‌ی مغزی، اختلالات مفصلی و سیستم عصبی
  • تشکیل رگ‌های خونی جدید (آنژیوژنز جدید)
  • و مهم‌تر اینکه درمانی بدون جراحی است و نیازی به بستری بیمار در بیمارستان نیست.

در نتیجه ، اوزون درمانی در طب فیزیکی می‌تواند در کاهش درمان دارویی و همچنین کوتاه کردن زمان ریکاوری و به‌تاخیر انداختن جراحی نیز موثر باشد.

آیا اوزون تراپی برای همه مناسب است؟

باید در جواب پاسخ داد خیر . متخصص طب فیزیکی قبل از انجام اوزون درمانی تمام علائم بیمار را بررسی می‌کند و درباره­ی بیماری­‌های زمینه‌ای از او سوال می‌پرسد. علیرغم مفید بودن این درمان، در برخی از موارد اوزون تراپی اصلا توصیه نمی‌شود. در بیمارانی که سابقه­‌ی بیماری قلبی عروقی، مشکلات تنفسی، اختلالات انعقادی، فاویسم و پرکاری تیروئید باشد، متخصص طب فیزیکی از انجام این درمان خود‌داری و درمان­‌های جایگزینی را به بیمار توصیه می‌کند.

عوارض اوزون تراپی

اوزون تراپی در موارد نادری می‌تواند عوارض و یا مشکلاتی را برای بیمار به‌وجود آورد:

• واکنش هر فرد به این درمان ممکن است یکسان نباشد اما در برخی موارد بوی گاز اوزون ممکن است منجر به استفراغ، سوزش گلو و چشم، سردرد، و ناراحتی ریه شود. اما این عوارض دائمی نیست و برای زود گذر است. بنابراین در این موارد به خود ترس راه ندهید.
  • تزریق دوز بالای اوزون منجر به ایجاد اختلال در رشد سلول و یا نابودی سلول‌های ‌‌سالم می‌شود
  • در صورت اشتباه وارد کردن سوزن اوزون تراپی، احتمال عفونت و خونریزی وجود دارد

چند جلسه‌­ی اوزون تراپی کافی است؟

یک چرخه ازون درمانی با اکسیژن در حدود 8 جلسه است که در هر جلسه چند دقیقه طول می‌کشد، اما تعداد دقیق جلسات اوزون تراپی، بستگی به آسیب تحت درمان و پاسخ ذهنی بیمار دارد. نتایج به استثنای بیماری‌های مزمن نسبتاً سریع است و تنها چند هفته طول می‌کشد تا اولین مزایای این درمان را تجربه کنید.

مراقبت‌های بعد از درمان

برای بازدهی بهتر و مشاهده­‌ی نتیجه درمان در زمان کمتر، مراقبت‌های بعد از اوزون تراپی توسط متخصص فیزیکی باید انجام شود:

• متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به بیمارخود توصیه می‌­کند پس از درمان از انجام هر گونه فعالت سنگین و فشار بدنی به مدت 7 تا 10 روز اجتناب کند.
  • نوشیدن آب و مایعات در طول روز به دفع سموم از بدن نیز کمک بسیاری می‌کند
  • داشتن یک برنامه­‌ی غذایی سالم و اجتناب از غذاهای پر چرب و سرخ کردنی برای چند روز پس از اوزون تراپی در تسریع روند بهبودی موثر است.
  • دوش آب ولرم و خنک نیز پس از درمان توصیه می‌شود
  • برای کاهش درد و التهاب جزیی پس از اوزون درمانی می‌توانید از کمپرس‌های سر و گرم استفاده کنید.
  • در صورت مشاهده هر گونه علائم غیرعادی و یا بهتر نشدن وضعیت درد، حتما به پزشک خود مراجعه کنید