14درمان سریع کمردرد شدید:کمپرس سرد و گرم، کلسیم و فیزیوتراپی

درمان کمردرد مزمن یا طولانی‌مدت ممکن است برای پزشکان چالش‌برانگیز باشد. با این وجود، می‌توان کمردرد را بدون جراحی مانند دستکاری ستون فقرات، طب سوزنی و ایجاد تغییر در شیوه زندگی درمان کرد.

کمردرد یک مشکل شایع است و درد پایین کمر حدود 80٪ از بزرگسالان را در برخی از مراحل زندگی خود درگیر می‌کند. این درد ممکن است به طور ناگهانی در نتیجه فشار عضلانی ناشی از بلند کردن اجسام سنگین یا تصادف ایجاد شود. در موارد دیگر، بیماری‌هایی مانند آرتروز، پوکی استخوان یا اسکولیوز می‌تواند باعث کمردرد شود.

بعضی اوقات و بسته به علت کمردرد، پزشکان ممکن است عمل جراحی را برای درمان کمردرد مزمن توصیه کنند.

با این حال جراحی همیشه لازم نیست. سایر گزینه‌های درمانی که می‌تواند درد کمر را بهبود بخشد یا از بین ببرد شامل داروهای خانگی، داروهای جایگزین و تغییر سبک زندگی است. بیمار ممکن است بخواهد قبل از تصمیم‌گیری در مورد جراحی، این گزینه‌های درمانی را امتحان کند.

کمردرد دلایل مختلفی دارد و شدت آن نیز متفاوت است. هیچ درمان واحدی برای همه کمردردها وجود ندارد. در بیشتر موارد کمردرد نتیجه یک آسیب جزئی یا استفاده بیش از حد از عضلات کمر است. این درد معمولاً با گذشت زمان بهتر می‌شود و با درمان سریع‌تر بهبود می‌یابید. اگر فردی دچار کمردرد و همچنین علائم دیگری مانند تب، بی‌حسی، افتادگی پا است یا کمردرد در اثر بروز حادثه ایجاد شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر جهت روش های درمانی ارائه شده کمر درد در مطب دکتر حیدریان و یا رزرو نوبت میتوانید با شماره تلفن های.......... تماس حاصل فرمایید.

علل و درمان سریع کمردرد


گرما و سرما

هنگامی که درد پایین کمر  را تجربه می‌کنید می‌توانید از یخ و گرما برای تسکین آن استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که ترتیب در استفاده از گرما و سرما مهم است. وقتی با یک آسیب جدید روبرو شدید، ابتدا یخ را روی آن قرار داده و سپس از گرما استفاده کنید.

اگر قسمت تحتانی کمر شما دچار آسیب شده است، در طی 24 تا 48 ساعت اول از یخ استفاده کنید. در اینجا نحوه استفاده از یخ برای بهبود کمردرد شما آورده شده است:

  • مکعب‌های یخ یا یخ خرد شده را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید ، یا یک بسته خنک‌کننده موضعی خریداری کنید. ناحیه‌ای را که یخ را روی آن قرار می‌دهید با پارچه بپوشانید تا پوست شما از آسیب دیدگی محافظت شود.
  • یخ را هر بار بیش از 10 دقیقه روی کمر خود نگه ندارید.
  • در طول روز این کار را تکرار کنید و بین هر دفعه استفاده حداقل 10 دقیقه فاصله بدهید.

گرچه ممکن است استفاده از گرما بعد از جراحت وسوسه‌کننده باشد، اما می‌تواند باعث شود بدن شما ترکیبات التهابی بیشتری تولید کند. بعد از گذشت یک تا دو روز و برای دردهای مزمن می‌توانید شروع به استفاده از کمپرس گرم کنید.

همان قوانینی که برای استفاده از یک بسته سرد وجود دارد برای گرما نیز استفاده می‌شود: از اعمال منبع گرما به طور مستقیم بر روی پوست خودداری کنید. برای این کار ابتدا بسته گرما یا پد گرمایشی را در یک پارچه بپیچید. با اینکه ممکن است برای تسکین دردهای کمر، وسوسه شوید که تمام شب را از کمپرس گرم استفاده کنید، اما از انجام این کار خودداری کنید. اگر در طول شب پارچه محافظ از بین برود، به راحتی می‌توانید پوست خود را بسوزانید.

درباره فضای کاری خود تجدید نظر کنید

اگر تمام روز را پشت میز کار خود می‌نشینید، ممکن است مناطقی از فضای کاری شما برای کمردرد مناسب باشد. ارزیابی فضای کار شما برای اینکه آن را ارگونومیک‌تر (مناسب برای کمر) کنید، می‌تواند به شما در کاهش درد کمر کمک کند و از بدتر شدن درد جلوگیری کند. تجدید نظر درمورد فضای کاری خود برای تسکین کمر با تعیین موقعیت مهمترین ابزار کار شما شروع می‌شود.

  • اشیاء کلیدی. اگر شما با اشیاء موردنظرتان فاصله زیادی داشته باشید، ممکن است نیاز باشد برای رسیدن به آن‌ها کمرتان را بچرخانید که در نهایت باعث کشیدگی پایین کمر شما می‌شود. برای جلوگیری از این امر لوازمی را که از آن‌ها بیشترین استفاده را دارید در دسترس خود قرار دهید. این لوازم می‌تواند شامل تلفن، منگنه، قلم، دفترچه یادداشت یا هر چیز دیگری باشد که به طور منظم استفاده می‌شود. اگر چیزی بیش از حد بزرگ یا سنگین است و نمی‌توانید در نزدیکی صفحه کلید خود قرار دهید، آن را در جایی که باید برای برداشتن آن بایستید تا مجبور نشوید کمر خود را بچرخانید و به آن فشار وارد کنید.
  • صندلی شما. ارتفاع صندلی شما باید به گونه‌ای باشد که پای شما به طور کامل و صاف روی زمین قرار گیرد. زانوها نیز باید با باسن شما هم سطح باشند. اگر پشتی صندلی شما به اندازه کافی از کمر شما پشتیبانی نمی‌کند ، ممکن است لازم باشد یک بالش کمری کوچک یا یک حوله را در گودی کمر خود قرار دهید.
  • مانیتور کامپیوتر شما. به نظر می‌رسد ارتفاع خیلی بالا یا خیلی پایین مانیتور می‌تواند بر وضعیت شما تأثیر بگذارد و به همین دلیل در کمردرد نقش دارد. مانیتور شما باید به اندازه یک دست از صندلی شما فاصله داشته باشد و ارتفاع آن باید هم‌سطح شما‌های شما باشد.

یک میز ارگونومیک خوب است اما کافی نیست. برای رفع تنش عضلات باید مرتباً از جای خود بلند شوید و راه بروید.

همچنین می‌توانید از بریس‌هایی استفاده کنید که شانه‌های شما را به عقب می‌کشند و به شما یادآوری می‌کنند که وضعیت خود را اصلاح کنید. انواع مختلفی از این بریس‌ها در فروشگاه‌ها وجود دارد که می‌توانید با توجه به نیاز خود آن‌ها را انتخاب کنید. در برخی موارد، اگر میز یا رایانه شما ارگونومی مناسبی نداشته باشد ممکن است نیاز به ایجاد تغییر در فضای کاری خود داشته باشد.

کاهش وزن

عضلات کمر، استخوان‌ها و مفاصل به سختی کار می‌کنند تا در حین حرکت، نشستن و ایستادن از بدن حمایت کنند. داشتن اضافه وزن به دلیل افزایش فشار به ستون فقرات و فشار عضلات کمر می‌تواند باعث کمردرد شود. یک مطالعه نشان داد که چاقی ارتباط زیادی با میزان کمردرد و ناتوانی در مردان دارد.

اگر وزن عامل مؤثر در کمردرد شما باشد، کاهش وزن می‌تواند در کاهش یا بهبود درد کمر فرد موثر باشد. اگر فردی اضافه وزن داشته باشد، باید با پزشک خود همکاری کند تا راه‌هایی را برای کاهش وزن پیدا کند.

رژیم غذایی ضدالتهابی

مطالعات نشان داده است که مقادیر بالای التهاب ارتباط نزدیکی با انواع خاصی از دردهای مزمن دارد. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن برای برخی از انواع درد به خوبی کار می‌کنند.

التهاب دلایل زیادی دارد. یکی از راه‌های کمک به کاهش التهاب در بدن، پیروی از یک رژیم ضدالتهابی است.

شواهد نشان می‌دهد که برخی غذاها، به ویژه غذاهای قندی و فرآوری‌شده، می‌توانند التهاب را بدتر کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای خاص می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند، از جمله:

  • سبزیجات
  • میوه‌ها
  • آجیل
  • ماهی
  • غلات کامل

همچنین مطالعات نشان می‌دهد که غذاهای فرآوری‌شده و قند می‌توانند التهاب را تقویت کنند که خود باعث تشدید درد کمر می‌شود. افراد مبتلا به کمردرد ممکن است بخواهند روی غذاهای کامل و اجتناب از غذاهای فرآوری‌شده، چربی‌های ترانس و قند تمرکز کنند.

برای سلامتی استخوان خود غذا بخورید

رژیم غذایی سالم به دلایل زیادی برای کمردرد مهم است. یک رژیم غذایی که دارای مواد مغذی ضروری است می‌تواند به رشد استخوان شما کمک کند و استخوان‌های شما را قوی نگه دارد. این مواد مغذی مورد نیاز عبارتند از:

  • کلسیم. غذاهای سرشار از کلسیم شامل لبنیات مانند ماست، شیر، پنیر، ماست منجمد و بستنی است. اگر لبنیات نخورید (یا نمی‌توانید بخورید)، می‌توانید از بعضی از مواد غذایی غنی شده با کلسیم مانند غلات، آب پرتقال، جو دوسر و شیرهای غیر لبنی استفاده کنید. سبزیجاتی مانند سبزی کلارد، کلم، بوچوی و کلم بروکلی نیز کلسیم دارند.
  • فسفر. غذاهای سرشار از فسفر نیز غذاهای لبنی از جمله پنیر، شیر، پنیر کاتج، بستنی، پودینگ و ماست هستند. سایر غذاهای حاوی فسفر عبارتند از: لوبیای پخته شده، لوبیا کلیه، لوبیای سیاه، غلات سبوس‌دار، صدف، ساردین و کولاهای تیره.
  • ویتامین D. غذاهای سرشار از ویتامین D شامل روغن کبد ماهی کاد، شمشیر ماهی، ماهی سالمون ، شیر غنی شده، ساردین، تخم مرغ و غلات غنی شده است.

وضعیت خواب مناسب

خوابیدن در وضعیت نامناسب می‌تواند باعث شود تا از لحظه بیدار شدن احساس درد داشته باشید. بهترین وضعیت خواب برای دردهای کمر ممکن است خوابیدن به پهلو باشد که زانوها در نزدیکی قفسه سینه قرار گرفته‌اند (که به نام حالت جنین نیز شناخته می‌شود). قرار دادن یک یا دو بالش در بین پاها، در حالی که به پهلو خوابیده‌اید، به کاهش فشار کمر شما کمک می‌کند. خوابیدن روی تشک خیلی نرم نیز می‌تواند باعث کمردرد شود. یک تشک سفت بهتر است.

تکنیک‌های مدیریت استرس

استرس می‌تواند باعث شود فرد به ماهیچه‌های خود فشار وارد کند که می‌تواند باعث کمردرد شود یا کمردرد موجود را بدتر کند. پزشکان درد کمر را یکی از علائم استرس بیان می‌کنند. همچنین یک مطالعه توضیح می‌دهد که استرس می‌تواند باعث ایجاد تغییر در درک بدن از درد شود.

افرادی که استرس بالایی دارند ممکن است لازم باشد روش‌هایی را امتحان کنند که می‌تواند به آرامش و کاهش استرس کمک کند. از جمله پشتیبانی اجتماعی، مدیتیشن و ورزش.

کفش مناسب

پوشیدن کفش نامناسب باعث می‌شود که پاها، باسن و کمر در وضعیت غلطی قرار بگیرند. این وضعیت نادرست می‌تواند به کمردرد منجر شود. کفش پاشنه بلند، کفش‌هایی که خیلی تنگ هستند، یا کفش‌هایی که پشتیبانی ضعیفی دارند نقش مهمی در بروز کمردرد بازی می‌کنند.

در مورد اینکه آیا پوشیدن کفش‌های ارتوتیک برای شما مناسب است یا خیر، با یک پزشک متخصص پا صحبت کنید.

یوگا را امتحان کنید

شواهد محکمی وجود دارد مبنی بر اینکه یوگا می‌تواند تأثیر کوتاه مدت در معالجه درد کمر شما داشته باشد. یوگا شامل حرکات آهسته و کنترل شده برای کشش و تقویت بدن است. این ورزش همچنین باعث تسکین استرس شده که می‌تواند به کاهش تنش‌هایی که معمولاً در قسمت تحتانی کمر خود دارید، کمک کند.

حالت کودک یک موقعیت در یوگا است که به ویژه برای کمر بسیار مفید است. برای اجرای حالت "کودک" ، به صورت چهار دست و پا قرار بگیرید، سپس بدن خود را به عقب بکشید و روی پاهای خود قرار بگیرید. دست‌های شما باید روی زمین بماند. این حرکت کششی را در قسمت تحتانی کمر شما ایجاد می‌کند. این حالت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید و سپس به حالت شروع خود برگردید. پنج بار این حرکت را تکرار کنید.

طب سوزنی را در نظر بگیرید

طب سوزنی باستانی چینی ممکن است برای درمان کمردرد مزمن مؤثر باشد. این عمل وارد کردن سوزن‌های کوچک و نازک به بدن برای بازگرداندن جریان انرژی ممکن است و ممکن است در ابتدا دلهره‌آور به نظر برسد، اما طب سوزنی می‌تواند باعث آزاد شدن مواد شیمیایی تسکین دهنده درد در بدن شود.

دستکاری ستون فقرات 

دستکاری ستون فقرات یکی از راه‌های کنترل درد کمر بدون جراحی است. دستکاری ستون فقرات یا دستکاری کایروپراکتیک شامل استفاده از دست‌ها برای تنظیم، ماساژ یا تحریک ستون فقرات است.

با این وجود، دستکاری ستون فقرات برای همه از جمله افرادی که پوکی استخوان، آرتروز یا مشکلات نخاعی دارند بی‌خطر نیست.

فقط یک درمانگر آموزش‌دیده و دارای مجوز باید این معالجه را انجام دهد. افرادی که می‌توانند این روش‌های درمانی  را انجام دهند عبارتند از:

  • کایروپراکتورهای دارای مجوز
  • متخصص‌های فیزیوتراپی
  • پزشکان پوکی استخوان
  • بعضی از پزشکان عمومی

هنگامی که یک متخصص آموزش‌دیده دستکاری نخاعی را انجام می‌دهد، عوارض جانبی جدی به ندرت اتفاق می‌افتد. هر گونه عوارض جانبی جزئی مانند ناراحتی در ناحیه تحت درمان معمولاً طی 1-2 روز برطرف می‌شود.

تحریک عصب الکتریکی از راه پوست

در روش تحریک عصب الکتریکی از راه پوست یا تنس (TENS) درمانگر الکترودهای چسبنده را روی کمر شما قرار می‌دهد. وقتی که درمانگر دستگاه تنس را که با باطری کار می‌کند، روشن کند پالس‌های الکتریکی به الکترودها ارسال می‌شود که می‌تواند سیگنال‌های درد را قطع کند.

یک مطالعه نشان داده است که یک جلسه 15 دقیقه‌ای درمان با دستگاه تنس، درد کمر را به میزان قابل توجهی تسکین می‌دهد. یک متاآنالیز نشان داد که تنس برای افرادی که کمردرد مزمن دارند، کاهش قابل توجهی در درد ایجاد کرده است.

افراد می‌توانند یک دستگاه تسن را از پزشک یا بصورت آنلاین خریداری کنند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شامل انجام حرکات کششی و ورزش‌های خاص تحت هدایت یک متخصص فیزیوتراپی دارای مجوز است. این تمرینات ممکن است باعث تسکین تنش یا تقویت مناطق خاص برای کاهش درد شود.

یک تحقیق بزرگ نشان داد افرادی که از فیزیوتراپی برای درد پایین کمر خود استفاده می‌کردند، بعداً به خدمات درمانی کم‌تری برای تسکین دردهای خو احتیاج پیدا کردند.

چه زمانی جراحی برای کمردرد مناسب است؟

پزشک ممکن است در صورت موثر نبودن درمان‌های خانگی،  دارو، و درمان‌های غیرتهاجمی، جراحی را پیشنهاد کند.

اگرچه کمردرد ممکن است هزاران نفر را درگیر کند، اما پزشکان برای تصمیم‌گیری در مورد ضرورت عمل جراحی برای کمردرد از مجموعه‌ای از "استانداردها" پیروی نمی‌کنند. اگر درمان‌ها خانگی، دارو، و درمان‌های غیر تهاجمی کمکی نکنند و کمردرد در روند زندگی فرد تداخل ایجاد کند، ممکن است فرد بخواهد در مورد گزینه‌های جراحی با پزشک خود صحبت کند.

جراحی لزوماً همه انواع کمردرد را اصلاح نمی‌کند. بلکه می‌تواند به کمردردهایی که در اثر مشکلات جسمی خاصی در ستون فقرات ایجاد می‌شود ، کمک کند. بنابراین جراحی ممکن است به افرادی که دچار دیسک استخوانی، پارگی یا شکاف دیسک، مشکل ستون فقرات یا عصب تحت فشار هستند کمک کند.

اگر سایر موارد باعث کمردرد می‌شوند، ممکن است عمل جراحی درمان مناسبی نباشد.




به این پست امتیاز دهید.