درمان گودی کمر(لوردوز):رفع قوس کمر با حرکات اصلاحی پیلاتس و ماساژ

گودی کمر

ستون فقرات دارای انحناهای طبیعی در گردن، پشت و کمر است که یک شکل sمانند ایجاد کرده. این شکل از ستون فقرات به حرکت با انعطاف، خم شدن و جذب حملات ناگهانی کمک می‌کند تا اجازه دهد که بدوید، راه بروید و بپرید. درهرحال، گاهی اوقات، اتفاقاتی رخ می‌دهند که این انحناها را از حالت طبیعی خارج می‌کنند.

هیپرلوردوز یک واژه تخصصی است که برای انحنای بیش از حدِ ستون فقرات در ناحیه گردن به کار می‌رود و اغلب منجر به انحراف و چرخش کمر به سمت جلو می‌شود. به طور ساده، وضعیتی است که باعث می‌شود انحنای کمر به سمت داخل بیش از حد نرمال شود و لگن به سمت جلو منحرف شود. با وجود این که بسیاری از افرادی که از هیپرلوردوز رنج می‌برند، گزارشی از علائم بد نمی‌کنند، برخی بیماران درد را در ناحیه کمر احساس می‌کنند. فشاری که این وضعیت بر عضلات اطراف، عضلات پشت ران و عضلات خم‌کننده مفصل هیپ وارد می‌کند، می‌تواند منجر به افزایش خطر کشش و گرفتگی عضله و درنتیجه باعث تحلیل مفاصل رویه ستون فقرات شود.

درمان‌های فیزیوتراپی مثل درمان دستی، ماساژ و ورزش‌های اصلاحی می‌توانند نقش مهمی را در کمک به درمان هیپرلوردوز ایفا کنند و علائم بیماران را بهبود بخشند.

بیشتر موارد هیپرلوردوز به درمان‌های پزشکی خاصی نیازمندند. اما می‌توانید خودتان وضعیت بدنتان را اصلاح کنید. شما باید برخی تمرین‌ها و کشش‌های منظم را انجام دهید تا بتوانید وضعیت بدنتان را به درستی حفظ کنید.

اگر درد دارید یا هیپرلوردوزتان سفت و محکم است، به پزشک مراجعه کنید تا علت شناسایی شود. بسته به تشخیص، پزشکتان ممکن است شما را به یک متخصص کمر یا یک فیزیوتراپ ارجاع دهد. گاهی هیپرلوردوز می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که یا عصب تحت فشار قرار گرفته یا مهره‌ای در ستون فقرات نیست و یا فرد دیسک کمر دارد. پزشکتان از شما تست فیزیکی خواهد گرفت و نیز از شما خواهد پرسید که چه زمانی دردتان شروع شده و چگونه بر فعالیت‌های روزانه‌تان تاثیر گذاشته.

کلینیک مرکزی درد دکتر مجید حیدریان با همکاری کادری مجرب و آموزش دیده و بهره‌گیری از روش‌ها و دستگاه‌های نوین و پیشرفته آماده ارائه خدمات به کلیه بیماران عزیز می‌باشد .برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن های 02188866619 و 02188866629 و 02188866639  تماس حاصل فرمایید.

چه چیزی باعث گودی کمر می‌شود؟


گودی کمر می‌تواند باعث وضعیت‌های مختلفی مثل سُرخوردگی مهره کمر، پوکی استخوان ، چاقی یا التهاب دیسک مفاصل کمر شود. هم چنین می‌تواند باعث قوز، دیسپلازی مفصل هیپ، التهاب کیسه مفصلی، اختلالات عصبی عضلانی یا وضعیت بد بدنی شود. گودی کمر اغلب در ستون فقرات ناحیه کمری گسترش می‌یابد اما می‌تواند بخش گردنی ستون فقرات را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این وضعیت در هر سنی می‌تواند رخ دهد.

علائم گودی کمر


شخصی که مبتلا به گودی کمر است ظاهری فرورفته در ناحیه کمر دارد که باعث می‌شود باسن برجسته‌تر شود. زمانی که فرد مبتلا به گودی کمر روی یک سطح سخت دراز می‌کشد، مقدار قابل توجهی فضا بین کمر و ظصح سخت وجود خواهد داشت. گودی کمر گاهی می‌تواند باعث درد شود که بر حرکت و دامنه آن تاثیر می‌گذارد. علائم ممکن است بسته به علتی که گودی کمر را ایجاد کرده، متفاوت باشند.

تشخیص گودی کمر


موارد زیر برخی از ابزارهای تشخیص هستند که به پزشک کمک می‌کنند که به مشکلتان پی ببرد و بهترین درمان را برایتان برنامه ریزی کند.

  • سابقه پزشکی : بررسی سابقه پزشکی به پزشک کمک می‌کند تا علل احتمالی کمردرد و گردن‌دردتان را بهتر متوجه شود و مناسب‌ترین درمان را انتخاب کند.
  • آزمون فیزیکی : حین تست فیزیکی، پزشکتان تلاش خواهد کرد تا منبع درد را مشخص کند. تست‌های ساده‌ای برای انعطاف پذیری و قدرت عضلاتتان نیز احتمالا انجام می‌شود.
  • پرتو ایکس اغلب اولین قدم در روش‌های تشخیصی است. پرتو ایکس، استخوان‎ها و فضاهای بین استخوانی را نشان می‌دهد. درهرحال، چون عضلات و رباط ها را نشان نمی‌دهند، از ارزش کمی برخوردارند.
  • MRI(تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) از یک منبع مغناطیسی و امواج رادیویی استفاده می‌کند تا یک تصویر با جزئیات دقیق از داخل بدن بسازد. چون پرتو ایکس تنها استخوان‌ها را نشان می‌دهد، به MRI برای نشان دادن بافت‌های نرمی مثل دیسک مهره‌ها نیاز است.
  • CTاسکن/میلوگرام : یک سی تی اسکن مشابه MRI است و اطلاعات تشخیصی از ساختارهای داخلی ستون فقرات تهیه می‌کند. از یک میلوگرام، به منظور تشخیص دیسک بیرون زده، تومور یا تغییراتی استخوانی در اطراف نخاع یا اعصاب استفاده می‌شود. ماده بیهوشی موضعی به داخل ناحیه کمر تزریق می‌شود تا آن منطقه را بی حس کند. بنابراین یک لومبار پانکچر(سوراخ نخاعی) . نوعی رنگ به داخل کانال نخاعی تزریق می‌شود تا محلی که مشکل دارد، آشکار شود.
  • تشخیص با دستگاه‌های الکتریکی : تست‌های الکتریکی برای اعصاب و نخاع ممکن است به عنوان بخشی از تشخیص انجام شود. به این تست‌ها الکترومیوگرافی(EMG) یا پتانسیل بالای حسی پیکری(SSEP) گفته می‌شود. این تست‌ها به پزشک کمک می‌کند تا بفهمد چگونه این وضعیت بر اعصاب یا نخاعتان اثر می‌گذارد.
  • اسکن استخوان :از تصویربرداری استخوان به منظور شناسایی عفونت، سرطان شکستگی و التهاب مفاصل در هر بخشی از اسکلت بدن استفاده می‌شود. اسکن استخوان هم چنین برای پیدا کردن منطقه جراحت به منظور برش یا نمونه برداری نیز استفاده می‌شود.

روش های درمانی گودی کمر و لوردوز


از رایج ترین روش های درمانی گودی کمر ،میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان دستی گودی کمر-هیپولوردوز

درمان دستی گودی کمر

درمان‌های دستی گودی کمر می‌تواند شامل ورزش‌های کششی و دستی باشد.درمان‌گران دستی نه تنها به بیمار کمک می‌کنند تا به وضعیت مناسب سابقش باز گردد بلکه یک سری درمان‌های خانگی را به بیمار توصیه می‌کنند. بیماران ممکن است به بالشت‌های حمایتی مخصوصی برای ثابت نگه داشتن گردن و کمر، گوه کششی و اعمال ارتوپدی(به منظور حفظ وضعیت مناسب) نیاز داشته باشند. هرچه بیمار زودتر درمان شود، نیازی به جراحی اتصال ستون فقرات که دائمی و خطرناک است، نیست. درمان‌‌گران دستی اغلب ورزش‌هایی را تجویز می‌کنند که مزایای درمانی‌اش بسیار بالاست. به منظور اصلاح گودی کمر، مهم است که انعطاف پذیری و قدرت عضله مجددا بازگردد.

مزایای ماساژدرمانی برای بیماران مبتلا به گودی کمر


ماساژ درمانی

ماساژدرمانی می‌تواند به کشش و افزایش طول عضلات ناحیه مورد نظر کمک کند که درنهایت موجب کاهش شدت گودی کمر و انحراف لگنی و نیز کمردرد می‌شود و دامنه حرکتی مفصل هیپ را افزایش می‌دهد. این کار می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های مختلفی مثل نقطه ‌هدف درمانی و ماساژ سوئدی انجام شود.

ماساژگران حرفه‌ای ممکن است از تکنیک انرژی عضله به منظور قوی کردن عضلات ضعیف و نیز کمک به بازسازی مسیرهای عصبی عضلانی به منظور کاهش الگوهای جبرانی که ممکن است در طول عضلات ناحیه کمر به وجود آیند، استفاده کنند.

حرکات اصلاحی پیلاتس برای گودی کمر

اصلاح وضعیت نامناسب و گودی زیاد کمر می‌تواند از وضعیت‌های شدیدتر کمر و ستون فقرات جلوگیری کند. ورزش‌های تعادلی پیلاتس مشابه مواردی که در زیر توضیح داده شده، به منظور بهبود عملکرد و میزان انحنای کمر، موثرتر از درمان های قدیمی است.

همیشه قبل از آغاز یک برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برایتان مناسب است. اگر این ورزش‌ها درد را تشدید می‌کنند، سریعا آن‌ها را متوقف کنید و کمک بخواهید. درد یا سختی همراه با حرکت مرتبط با گودی زیاد کمر می‌تواند نشانه‌ی یک وضعیت جدی‌تر باشد و باید به وسیله پزشک یا درمانگر بررسی شود. موارد نادر گودی کمر هستند که نیاز به جراحی دارند و نمی‌توانند به تنهایی با ورزش درمان شوند.

انحراف لگنی نشسته روی توپ

انحراف لگنی

این تمرین کمک می‌کند تا از وضعیت لگن، کشش و قدرت عضلات راست کننده کمری و شکمی آگاه شوید.

  • روی یک توپ ورزشی بنشینید به طوری که فاصله پاهایتان کمی از عرض لگن بیشتر باشد؛ شانه‌ها را به عقب بکشید و ستون فقرات در وضعیت طبیعی باشد. توپی استفاده کنید که زمانی که رویش می‌نشینید و کف پاهایتان روی زمین است، زانوها زاویه 90 درجه داشته باشند.
  • با استفاده از عضلات شکمی لگنتان را کج کنید و کمرتان را بچرخانید. مثل این که بخواهید استخوان لگنتان را به نافتان برسانید. 3ثانیه در این وضعیت بمانید.
  • لگنتان را در خلاف جهت بچرخانید و کمرتان را قوس دهید. مثل این که دارید استخوان دنبالچه‌تان را جلو می‌دهید. 3ثانیه در این وضعیت بمانید.
  • 10بار تکرار کنید و جهت را تغییر دهید.
  • 3بار این مراحل را کامل انجام دهید.

درازنشست همراه با فعالیت عضلات شکمی عرضی

دراز نشست

تقویت عضلات شکمی می‌تواند منجر به تنظیم بهتر لگن در افراد مبتلا به انحراف لگن به جلو می‌شود.

  • صاف روی کمرتان دراز بکشید و پاهایتان را خم کنید طوری که کف پا روی زمین قرار گیرد. دست‌هایتان را پشت سر قرار دهید یا به صورت ضربدری روی سینه قرار دهید.
  • عمل دم را انجام دهید. زمانی که بازدم می‌کنید، شکمتان را به سمت ستون فقرات داخل دهید و غضلات عرضی شکمی را درگیر کنید؛ عضلاتی که مثل یک سینه بند اطراف خط وسط بدن قرار گرفته‌اند.
  • سر و شانه‌هایتان را چندین اینچ از سطح زمین بالاتر ببرید تا درازنشست را انجام دهید؛ در همین حین شکمتان را منقبض نگه دارید.
  • به حرکت ابتدایی بازگردید، استراحت کنید و 10بار تکرار کنید.
  • 3 تا 5 بار این مراحل را کامل انجام دهید.

حرکات حشره مرده

حرکات حشره مرده

این ورزش پویا به افراد کمک می‌کند تا حین حرکات بازوها و پاها ستون فقرات را ثابت نگه دارند. این ورزش عضله شکمی عرضی را که برای پایداری و حفظ ستون فقرات ضروری است، هدف گرفته است.

  • روی زمین به پشت دراز بکشید و پاها و دستانتان را به سمت بالا و دور از بدن نگه دارید.
  • نفس عمیق بکشید و حین بازدم شکمتان را به داخل دهید و احساس کنید انگار می‌خواهید بدون جابجایی لگن، کمرتان را روی زمین پهن کنید.
  • دست چپ و پای راستتان را همزمان پایین بیاورید تا زمانی که چندین اینچ از زمین فاصله داشته باشند و سپس نگه دارید.
  • به ابتدای حرکت بازگردید و در سمت دیگر بدنتان اجرا کنید. 10بار تکرار کنید.
  • 3 تا 5 بار این مراحل را کامل انجام دهید.

کشش لگن با استفاده از حرکت مانور کششی

کشش لگن

این تمرین می‌تواند باعث افزایش قدرت و پایداری عضلات ناحیه کمر و لگن شود و نیز گودی کمر را کاهش دهد.

  • روی زمین به شکم دراز بکشید و بازوهایتان را راحت طرفین قرار دهید یا زیر سر جای دهید. پاهایتان را صاف و مستقیم قرار دهید.
  • نفس عمیق بکشید. حین بازدم شکمتان را به داخل به سمت ستون فقرات منقبض کنید و عضلات اصلی را درگیر کنید. در حالت ایده‌آل باید احساس کنید که دارید تلاش می‌کنید شکمتان را بدون جابجایی ستون فقرات، بلند کنید.
  • زمانی که این انقباض را نگه می‌دارید، یک پا را حدود 6 اینچ بالاتر از زمین بلند کنید. روی درگیری عضلات بزرگ باسن متمرکز شوید.
  • 3ثانیه نگه دارید، به ابتدای حرکت بازگردید. 10بار تکرار کنید.
  • با پای دیگر تکرار کنید. کل مراحل را برای هر سمت 3بار تکرار کنید.

حلقه همسترینگ

حلقه همسترینگ

عضلات همسترینگ عضلات بزرگی هستند که پشت ران قرار گرفته‌اند. عضلات همسترینگ قوی و منعطف می‌تواند باعث حفظ تراز لگن شود.

  • یک نوار مقاوم را دور یک میله یا شیء محکم گره بزنید.
  • روی شکم دراز بکشید طوری که یک یا دو پا از میله دور باشند.
  • نوار را دور مچ پایتان گره بزنید.
  • زانویتان را خم کنید و مچ پا را به سمت باسن بکشید.
  • تلاش کنید تا حرکت را با پای درگیر انجام دهید و همه چیز را تا آن جا که ممکن است حفظ کنید. شما باید حرکت را پایین پشت ران احساس کنید.
  • 15بار تکرار کنید آن گاه با سمت دیگر هم انجام دهید.
  • مراحل را برای هر سمت 3بار تکرار کنید.



به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است