با افزایش سن افراد، تغییرات جسمی زیادی در بدن به‌وجود می‌آید که منجر به درد می‌شود. برخی از این تغییرات باعث درد مزمن می‌شوند. آرتروز گردن یکی از این موارد است و درد گردن برای کسانی که از آرتروز رنج می‌برند بسیار شایع است. این تا حدی به این دلیل است که دیسک‌های گردن خشک می‌شوند، رباط‌ها دیگر انعطاف پذیر نیستند و فرسودگی‌هایی روی استخوان‌ها به وجود می‌آید و در نتیجه باعث فشار بر اعصاب بازوها و نخاع می‌شود. صدمات به بدن در طول زندگی فرد نیز می‌تواند در بروز این درد و ناراحتی نقش داشته باشد.

یک روش بسیار قدرتمند برای کنترل درد آرتروز گردن، انجام روزانه حرکات ورزشی چندین بار در روز است. ورزش‌های مناسب برای آرتروز گردن از سفتی عضلات گردنی جلوگیری می‌کنند و باعث کشش تمام عضلات متصل شده می‌شوند. در نتیجه گردن کمتر آسیب می‌بیند.

لطفا توجه داشته باشید که تمرینات آرتروز گردن می‌توانند درد شما را بدتر و همچنین بهتر کنند، بنابراین لطفاً قبل از شروع تمرین با متخصص فیزیوتراپی درباره‌ی مناسب بودن آن‌ها برای شرایط شما، مشورت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان آرتروز گردن با ورزش، آموزش حرکات اصلاحی آرتروز گردن و یا رزرو نوبت در مطب دکتر حیدریان می‌توانید با شماره تلفن‌های 0218886663902188866629 تماس حاصل فرمایید.

آرتروز گردن 


دو حالت وجود دارد که در دسته بندی آرتروز گردن قرار می‌گیرند. این شرایط شامل آرتریت روماتوئید و اسپوندیلوز گردنی است. این دو عارضه منجر به آسیب مفصلی و در نتیجه باعث درد و ناراحتی در گردن بیمار می‌شود.

اسپوندیلوز گردنی 

به اسپوندیلوز گردنی، آرتروز گردن گفته می‌شود و به تغییرات طبیعی دیسک‌ها، استخوان‌ها و مفاصل گردن اشاره دارد. این تغییرات نتیجه پیری است، جایی که مایعات دیسک‌های نخاعی تجزیه یا از بین می‌روند. از بین رفتن آب دیسک باعث سفتی گردن می‌شود. معمولا افراد میانسال و سالخورده معمولاً از این بیماری رنج می‌برند.

استئوفیت‌ها، خار یا رشد غیرطبیعی هستند که روی استخوان‌های گردن ایجاد می‌شوند. این امر منجر به تنگ شدن فضای داخلی ستون فقرات و همچنین محل خروج اعصاب از ستون فقرات می‌شود که به آن تنگی نخاع گردنی گفته می‌شود.

متأسفانه بیش از 85٪ افراد بالای 60 سال با اسپوندیلوز گردنی مقابله می‌کنند و از درد و سفتی گردن رنج می‌برند. اگرچه افراد خوش شانس زیادی هستند که هیچ علائمی احساس نمی‌کنند. این افراد ممکن است خارهای استخوانی یا سایر علائم این بیماری را داشته باشند اما دردی را که دیگران با آن روبرو هستند را احساس نمی‌کنند.

آرتریت روماتوئید 

آرتریت روماتوئید در واقع یک اختلال خود ایمنی است که به معنی حمله بافت‌های بدن توسط سیستم ایمنی خود بدن است. اگرچه این عارضه بیشتر درد انگشتان و مچ دست ایجاد می‌شود، اما می تواند قسمت‌های دیگر، از جمله گردن را تحت تأثیر قرار دهد.

مسئله ای که منجر به آرتریت روماتوئید می‌شود، تورم دردناک غشای مخاطی مفاصل است. این امر منجر به تغییر شکل مفاصل و حتی فرسایش استخوان‌های می‌شود. این وضعیت بیشتر زنان را درگیر می‌کند و ممکن است در هر سنی رخ دهد اگرچه پس از 40 سالگی این بیماری بیشتر شایع است.

علائم آرتروز در گردن


هنگامی که نگران آرتروز گردن هستید، علائم زیر را با یک متخصص پزشکی در میان بگذارید:

  • سردردهایی که به نظر می رسد از گردن منشا می‌گیرند
  • درد در شانه‌ها و بازوها
  • صدا یا شکستن قولنج گردن هنگام چرخاندن
  • عدم توانایی چرخاندن کامل سر، که می‌تواند بر فعالیتهای روزمره مانند رانندگی تأثیر بگذارد
  • مفاصل متورم، و سفتی که پس از بیدار شدن وجود دارد و ممکن است ساعت‌ها طول بکشد
  • برجستگی‌های بافت زیر پوست روی بازوها
  • تب
  • کاهش وزن
  • خستگی

درمانهای آرتروز در گردن 


برخی از روش‌های درمانی برای یک نوع آرتروز موثرتر از نوع دیگر هستند. در زیر برخی از روش‌های درمانی توصیه شده برای شرایط مختلف که باعث آرتروز در گردن می‌شوند آورده شده است.

درمان اسپوندیلوز گردنی 

پزشکان برای اسپوندیلوز گردنی درمان‌های زیر را توصیه می‌کنند:

  • استفاده از گردن بند طبی یا محدود کردن حرکت گردن
  • گرما درمانی
  • یخ درمانی
  • ورزش‌هایی برای بهبود وضعیت بدن فرد
  • داروهای ضد درد برای تسکین درد و تورم
  • تزریق استروئید به گردن
  • ورزش‌هایی برای تقویت و کشش گردن
  • فیزیوتراپی

درمان آرتریت روماتوئید گردن

درمان روماتیسم مفصلی گردن دشوار است زیرا هر فرد به طور متفاوتی با این بیماری مقابله می‌کند. با این حال، داروهایی برای کاهش التهاب و کمک به تسکین درد رایج هستند. همچنین، دارو برای کند کردن آسیب به مفاصل، استراحت در هر زمان ممکن و درمان توسط متخصص پزشک توصیه می‌شود. برای موارد شدید استفاده از آتل و حتی جراحی توصیه می‌شود.

ورزش برای آرتروز در گردن 


حرکات ورزشی مناسب برای بیماران مبتلا به آرتروز گردن در این قسمت همراه با تصویر آورده شده است:

تمرین کششی عضلات پشت گردن 

تمرین کششی عضلات پشت گردن برای آرتروز در گردن 

این یک ورزش کششی ساده است که می‌توانید تقریباً در هر جایی انجام دهید و بنابراین درد گردن خود را تسکین دهید. برای انجام تمرین، باید:

  • صاف بایستید و پاها را به اندازه عرض لگن از هم باز کنید و دست ها در کنار خود قرار دهید
  • به هر دو دست خود به پشت خود برسید
  • مچ دست چپ را با دست راست بگیرید
  • سعی کنید بازوی چپ را کمی صاف کرده و کمی از بدن دور کنید
  • 30 ثانیه در این وضعیت بمانید
  • این حرکت را با دست دیگر انجام دهید

حرکت نشسته روی زمین 

حرکت نشسته روی زمین برای آرتروز در گردن 

ورزش نشسته روی زمین یک تمرین ساده است که عضلات شانه‌ها و قسمت فوقانی کمر شما را به حرکت درمیاورد تا ستون فقرات و شانه‌ها را در جای مناسب نگه دارد. این به تسکین درد گردن کمک می‌کند و دامنه حرکتی گردن را افزایش می‌دهد. برای انجام تمرین، باید:

  • پشت به دیوار تکیه دهید
  • پاها را باز کنید
  • تیغه‌های شانه را به هم نزدیک کنید
  • عضلات ران‌های خود را سفت کنید
  • انگشتان پا را به عقب بکشید
  • اطمینان حاصل کنید که پاها صاف هستند و سر به دیوار برخورد دارد
  • سه دقیقه در این وضعیت بمانید

حرکت کششی کبری 

 

حرکت کششی کبری برای آرتروز در گردن 

این حرکت یکی از تمرینات پیشرفته گردن است که هدف آن تقویت عضلات شانه، گردن و قسمت فوقانی کمر است.

برای انجام تمرین ، باید با خوابیدن شکم روی زمین و صورت رو به پایین شروع کنید:

  • دستانتان را در کنار خود قرار دهید و کف دست‌ها را به سمت پایین زمین قرار دهید
  • زبان خود را روی سقف دهان فشار دهید
  • سعی کنید تیغه‌های شانه را به هم نزدیک کنید
  • دستان خود را از زمین بلند کنید
  • آرنج ها را با به سمت داخل بچرخانید. کف دست رو به پایین و انگشت شست رو به بالا است
  • پیشانی خود را حدود 4 سانتی متر از زمین پیشانی را بلند کنید
  • 10 ثانیه در این وضعیت بمانید
  • 10 تکرار انجام دهید

نکته: هنگامی که سر خود را از زمین بلند می‌کنید، از چرخاندن آن به عقب خودداری کنید.

کج کردن گردن

کج کردن گردن برای آرتروز در گردن 

برای انجام این ورزش:

  • با نگاه به جلو با سر و گردن در حالت خنثی شروع کنید. سر خود را به آرامی به سمت عقب متمایل کنید تا چشمانتان به سمت سقف نگاه کنند. سپس موقعیت را برای 2-3 ثانیه حفظ کنید.
  • اکنون سر خود را به آرامی به سمت جلو متمایل کنید در حالی که چانه خود را نزدیک سینه می‌بینید، نگاه خود را به سمت زمین آورید.
  • موقعیت را برای 2-3 ثانیه نگه دارید و به حالت خنثی برگردید.
  • 5-10 مرتبه این توالی را انجام دهید.

چرخش گردن 

چرخش گردن برای آرتروز در گردن 

تمرینات چرخشی برای گردن شامل دو حرکت است:

  • اولین تمرین با نگاه مستقیم سر و چشم‌ها به جلو شروع می‌شود.
  • در حالت خنثی، سر خود را به آرامی به سمت چپ متمایل کنید و گوش خود را به سمت شانه بیاورید، بدون اینکه آن را لمس کنید.
  • موقعیت را برای 2-3 ثانیه نگه دارید.
  • کمی مکث کنید. حالا سر را به آرامی به طرف راست بچرخانید و گوش خود را به سمت شانه سمت راست بیاورید
  • قبل از کج شدن سر به سمت راست خود به حالت خنثی برگردید.
  • این کار را برای 5-10 تکرار تکرار کنید.
  • تمرین دوم شامل انداختن سر روی شانه‌ی سمت راست است، سپس آن را به آرامی در خلاف جهت عقربه‌های ساعت به دور گردن می‌چرخانید. همین حرکت را برعکس کنید.

تمرینات مقاومتی

تمرینات مقاومتی برای آرتروز در گردن 

تمرینات مقاومتی به تقویت عضلات گردن و درمان صدادادن مفصل کمک می‌کنند. برای انجام این تمرینات:

  • در وضعیت خنثی شروع کنید. کف دست خود را به پیشانی فشار دهید. با استفاده از عضلات گردن در حالی که در برابر این حرکت با دست مقاومت می‌کنید، سر خود را به آرامی به جلو فشار دهید. پنج ثانیه در این حالت بمانید.
  • اکنون دستان خود را به پشت سر فشار دهید. در حالی که در برابر این حرکت با دست مقاومت می‌کنید ، به آرامی به عقب فشار دهید. پنج ثانیه در این حالت بمانید.
  • اکنون سمت چپ سر را با دست چپ فشار داده و به آرامی در برابر مقاومت فشار دهید. همین کار را در سمت راست انجام دهید.

گرد کردن شانه 

برای انجام تمرین، باید:

  • در حالی که نشسته اید، همزمان هر دو شانه را به آرامی به جلو بچرخانید.
  • شانه ها را به آرامی به عقب بچرخانید.
  • در هر جهت پنج بار تکرار کنید.



مقالات مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonمشاوره رایگان