درمان گردن درد و علت آن

گردن درد یکی از مشکلات عادی در بین افراد بزرگسال و یکی از رایج ترین مشکلات در بین افرادی است که شغل نشسته دارند. این مشکل را می توان در بین دانشجویان نیز مشاهده کرد. میزان شیوع گردن درد در طول سال های گذشته بطور مشخص افزایش یافته و هم اکنون رتبه دوم بعد از کمر درد را به خود اختصاص داده است.گردن درد یکی از مشکلات معمول مربوط به سلامتی است که معمولاً موقتی می باشد و طول مدت آن در حدود یک تا دو هفته است که با مشاهده درد گردن باید درمان درد گردن شروع شود. از علل گردن درد اغلب در نتیجه کشیدگی عضلات ایجاد می شود. یکی از دلایل دیگری که در بعضی موارد باعث درد گردن می شود، التهاب غدد به خاطر عفونت های ویروسی یا سایر عفونت ها است. در این حالت لازم است بیمار علل درد گردن خود را به دقت تحت کنترل داشته باشد. در صورتی که درد بیمار دائمی بوده یا به تدریج تشدید شود، این موضوع می تواند نشانه ای از ایجاد یک مشکل جدی تر برای فرد باشد و برای درمان گردن درد خود باید اقدام نماید.

علائم و نشانه ها

گردن درد معمولاً با گرفتگی عضلات و گرفتگی گردن همراه است. گاهی اوقات درد در ناحیه گردن با حرکت دادن آن یا چرخاندن سر تشدید می شود. سایر علائم همراه با بعضی از انواع گردن درد شامل بی حسی، احساس سوزش، حساس شدن، درد به صورت تیر کشیدن، احساس سیری، ایجاد مشکل در بلع غذا، تپش قلب، وجود صدای وزوز در سر، گیجی یا عدم تمرکز، و التهاب غدد لنفاوی است.

گردن درد در افراد مختلف همچنین علائم دیسک گردن می تواند با سر درد، درد صورت، درد شانه، بی حسی بازو یا احساس سوزش (پارستسياس) همراه باشد. این علائم گردن درد اغلب در نتیجه تحت فشار قرار گرفتن عصب در ناحیه گردن ایجاد می شوند. در این حالت با توجه به وضعیت بیمار، گاهی اوقات گردن درد با ایجاد درد در ناحیه بالا و یا پایین کمر همراه است و این شرایط را می توان در التهاب ستون فقرات در نتیجه اسپوندیلیت آنکیلوزان نیز مشاهده کرد.

علت ها و دلایل

گردن یکی از اندام های انعطاف پذیر بدن است که وزن سر را بر روی خود تحمل می کند. به همین خاطر گردن می تواند مستعد وارد شدن آسیب و بروز شرایطی باشد که باعث ایجاد درد و محدودیت حرکتی می شود. علل گردن درد می تواند به دلیل مسائل زیر باشد:

• کشیدگی عضلات: استفاده بیش از حد از عضلات گردن در فعالیت هایی مثل ساعت ها خم شدن بر روی کامپیوتر یا تلفن همراه می تواند باعث کشیدگی عضلات گردن و علت درد گردن باشد. حتی فعالیت های سبک مثل مطالعه کردن در حالت دراز کش در رخت خواب یا سایش دندان ها به یکدیگر نیز می تواند باعث ایجاد کشیدگی در عضلات گردن شود.
  • فرسایش مفاصل: مشابه سایر انواع مفاصل بدن، مفاصل گردن نیز با افزایش سن و گذشت زمان دچار فرسایش می شوند. علاوه بر این ابتلا به بیماری هایی مثل استئو آرتریت می تواند باعث از بین رفتن بالش (غضروف) بین استخوان ها (مهره ها) شود و علت درد گردن شود . بدن شما در ادامه ممکن است زائده های استخوانی ایجاد کند که این زائده ها نیز بر حرکت مفصل تاثیر گذاشته و باعث ایجاد درد می شوند.

همانند دیگر اعضای بدن، استخوان‌های گردن نیز  با افزایش سن دستخوش تغییراتی خواهند شد. سطح استخوان‌ها ، ناهموارتر خواهد شد.  دیسک‌هایی که استخوان‌های ستون فقرات را پوشش می‌دهند، آب خود را از دست خواهند داد. رباط‌هایی که استخوان‌ها را در محل خود نگه می‌دارند، انعطاف‌پذیری‌شان کاهش می‌یابد. ممکن است براثر آرتروز گردن و یا ایجاد خارهای استخوانی، سطح استخوان‌ها ناهموار گردد، درنتیجه حرکت رباط‌ها و دیسک‌های بین مهره‌ای با مشکل مواجه خواهد شد. ممکن است کانال نخاعی تنگ‌تر شود و بر روی نخاع و اعصابی که به بازوها منتقل می‌شوند، فشار بیشتری وارد شود. ضربه به گردن و یا ستون فقرات نیز می‌تواند اعصاب را تحت‌فشار قرار دهد. درد ناشی از این عوامل ممکن است از ناراحتی خفیف تا دردهای شدید و فلج‌کننده متغیر باشد.

• تحت فشار قرار گرفتن اعصاب: فتق دیسک گردن یا ایجاد زائده های استخوانی در مهره های گردن می تواند باعث وارد شدن فشار به عصب و خارج شدن آن از محل صحیح در ستون فقرات شود.
  • آسیب دیدگی: تصادف رانندگی از پشت اغلب باعث ایجاد ضربه شلاقی به گردن و یا رگ به رگ شدن گردن می شود که این حالت زمانی است که سر به سرعت به سمت عقب و سپس به جلو حرکت می کند. این شرایط می تواند باعث ایجاد کشیدگی در بافت نرم گردن شود. آسیب شلاقی گردن زمانی رخ می دهد که گردن شخص با شدت و فشار زیادی به طور ناگهانی به سمت عقب و سپس جلو حرکت کند. آسیب شلاقی گردن اکثرا پس از برخورد شدید در تصادفات اتومبیل اتفاق می افتد
  • بیماری ها: ابتلا به بعضی بیماری های خاص همچون آرتریت روماتوئید، مننژیت یا سرطان می تواند باعث ایجاد گردن درد شود.

تشخیص

برای تشخیص علت گردن درد، مهم است که سابقه ایجاد علائم آرتروز گردن و … بررسی شود. در بررسی سابقه بیماری، پزشک به محل درد، شدت، ماندگاری، و کشیده شدن آن به سایر نقاط بدن توجه می کند. در این حالت هر گونه آسیب دیدگی قبلی گردن و درمانی های استفاده شده برای آن بررسی می شود. در ادامه می توان وضعیت گردن در زمان استراحت و در هنگام حرکت را معاینه کرد. همچنین در این زمان امکان تشخیص علت گردن درد و نقاط حساس با لمس گردن وجود دارد. همچنین می توان از آزمایش سیستم عصبی به منظور تشخیص عصبی بودن یا نبودن مشکل استفاده کرد.

آزمایش های اضافی برای موارد گردن درد می تواند شامل عکس برداری رایولوژی، اسکن کت (CAT)، اسکن استخوان، اسکن ام آر آی (MRI)، میلوگرافی، و آزمایش های الکتریکی مثل الکترو مایوگرافی (EMG) و تست سرعت هدایت عصبی (NCV) باشد.

زمان مراجعه به پزشک

گردن درد ایجاد شده در نتیجه کشیدگی یا گرفتگی عضلات معمولاً به خودی خود بدون نیاز به درمان خاص ظرف مدت چند روز درمان می شود. در این حالت برای کاهش  عوارض آرتروز گردن و ناراحتی می توان به نکات خود مراقبتی زیر توجه کرد:

• یخ یا گرما: از یک بسته یخ یا یک کیسه آب جوش بر روی گردن برای مدت 15 دقیقه سه بار یا بیشتر در هر روز استفاده کنید. سعی کنید دوش آب گرم گرفته و به این ترتیب به آزاد شدن عضلات گردن و ریلکس شدن آنها کمک کنید.
  • حرکت های کششی: عضلات گردن را با چرخاندن آرام گردن به سمت راست و چپ و نیز به سمت بالا و پایین تحت کشش قرار دهید.
  • ماساژ: نقاط دردناک روی گردن را مالش دهید تا به این ترتیب به کاهش گرفتگی عضلات گردن کمک نمایید.
  • قرار دادن گردن در وضعیت صحیح: سعی کنید گردن خود را در حالت مناسب قرار دهید. این شرایط را بطور خاص در زمانی که پشت یک کامپیوتر برای تمام روز نشسته اید، در نظر بگیرید. در این حالت لازم است پشت خود را به صندلی تکیه داده و مطمئن شوید مانیتور کامپیوتر در سطح چشم های شما قرار گرفته باشد.

در صورت مشاهده شرایط زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

• تشدید درد گردن علیرغم انجام فعالیت های خود مراقبتی
  • درد گردن ماندگار پس از چند هفته انجام فعالیت های خود مراقبتی
  • گردن دردی که به سمت بازوها یا پاها کشیده می شود
  • ایجاد اختلال در فعالیت مثانه یا روده

در صورت شدید بودن آرتروز گردن و گردن درد و همراه بودن آن با شرایط زیر با مرکز خدمات اورژانس تماس بگیرید تا شما را به بیمارستان برسانند:

• آسیب های وارد شده به خاطر ضربه: برای مثال تصادف با اتومبیل، تصادف رانندگی یا افتادن.
  • ضعیف شدن عضلات: ضعیف شدن عضلات یک دست یا یک پا یا ایجاد مشکل در راه رفتن می تواند نشانه ای از ایجاد مشکلات جدی تر برای شما باشد.
  • تب بالا: اگر شما گردن درد شدید به همراه تب بالا دارید، ممکن است به مننژیت مبتلا شده باشید. مننژیت یک بیماری عفونی است که پوسته ستون فقرات و مغز را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

راه ها و روش های درمان

رایج ترین انواع گردن درد های خفیف تا ملایم معمولاً با انجام فعالیت های خود مراقبتی ظرف مدت دو یا سه هفته درمان می شوند. به هر حال اگر با استفاده از این روش ها درد گردن شما از بین نرفت، پزشک ممکن است از سایر روش ها برای درمان گردن درد استفاده کند.

مهمترین روش ها برای درمان دیسک گردن و گردن درد به شرح زیر هستند:

دارو

پزشک ممکن است از داروهای مسکن قوی تر و نیز داروهای شل کننده عضلات و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای برای کاهش درد بیمار استفاده کند.

فیزیوتراپی

متخصص فیزیوتراپی می تواند وضعیت عضلات گردن شما را با انجام حرکت های ورزش گردن درد اصلاح کند. علاوه بر این در فیزیوتراپی برای درمان گردن درد از گرما و سرما، تحریک الکتریکی و سایر روش های مانند آن برای کاهش درد و پیش گیری از عود مجدد آن استفاده می شود.

حرکات کششی و ورزش

در این حالت از وزنه، قرقره یا یک کیسه هوا برای کشش آرام عضلات گردن استفاده می شود. این روش درمانی می بایست تحت نظارت یک متخصص درمان درد گردن و متخصص فیزیوتراپی انجام شود و می تواند مقداری از گردن درد بیمار را کاهش دهد. ورزش برای گردن درد بطور خاص زمانی مناسب است که گردن درد مربوط به وارد شدن آسیب به ریشه عصب باشد.

یکی دیگر از روش های موثر در بهبود و رفع گردن درد انجام حرکات ورزشی مناسب و صحیح می باشد، شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ورزش های مناسب درمان گردن درد بر روی لینک کلیک کرده و مقاله مرتبط با آن را مشاهده کنید

تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS)

در این روش الکترودها بر روی پوست نزدیک نواحی دردناک قرار گرفته و از طریق آنها پالس های الکتریکی خفیف به پوست داده می شود که می تواند باعث کاهش درد بیمار شود.

گردنبند طبی

یک محافظ گردن نرم می تواند گردن شما را نگه داشته و به کاهش درد آن با کم کردن فشار وارد شده به ساختار گردن کمک کند. به هر حال، در صورتی که محافظ گردن برای مدت بیش از سه ساعت در هر بار یا برای بیش از یک تا هفته استفاده شود، می تواند ضرر بیشتری را برای بیمار نسبت به مزایای ایجاد شده آن به همراه داشته باشد.

تزریق استروئید

پزشک ممکن است از تزریق داروهای کورتیکو استروئید در نزدیک ریشه های عصب، در محل مفاصل فاست که در استخوان های مهره های گردن قرار دارند یا تزریق در عضلات گردن برای کمک به کاهش درد بیمار استفاده کند. علاوه بر این در این حالت می توان داروهای بی حس کننده همچون لیدوکائین را برای کاهش درد بیمار به عضلات گردن تزریق کرد.

عمل جراحی

در موارد نادر گردن درد نیاز به عمل جراحی دیسک گردن پیدا می کند و به این ترتیب سعی می شود ریشه عصب آزاد شده یا فشار وارد شده به مهره های گردن کاهش یابد.

پیشگیری

اکثر موارد گردن درد با وضعیت قرارگیری نامناسب گردن و عامل های فرسایش مفاصل در نتیجه افزایش سن ارتباط دارند. به منظور پیش گیری از ایجاد گردن درد، سعی کنید سر خود را در مرکز ستون فقرات نگه دارید. علاوه بر این بعضی تغییرات ساده در فعالیت های روزمره می تواند به پیش گیری از درد گردن کمک کند. به عنوان نمونه در این رابطه می توان به موارد زیر توجه کرد:

• قرار دادن گردن در وضعیت صحیح: هنگامی که در حالت نشسته یا ایستاده قرار می گیرید، مطمئن شوید شانه های شما دقیقاً بر روی خط لگن قرار دارد و گوش ها مستقیماً روی شانه ها قرار گرفته است.
  • برای خود زمان استراحت در نظر بگیرید: برای پیشگیری از دیسک گردن اگر برای ساعت های طولانی با کامپیوتر کار می کنید یا به مسافرت طولانی می روید، از جای خود بلند شده، قدم بزنید و گردن و شانه های خود را بکشید.
  • وضعیت میز، صندلی یا کامپیوتر خود را با بدن خود تنظیم کنید: در این حالت لازم است مانیتور یا صفحه نمایش در سطح چشمان شما قرار داشته باشد و نیز بهتر است زانوها باید کمی پایین از ران ها باشد. علاوه بر این از دسته صندلی در هنگام نشستن استفاده کنید.
  • از گرفتن تلفن بین گوش و شانه خود در هنگام صحبت کردن خودداری کنید: در این رابطه بهتر است از یک گوشی یا هندزفری برای صحبت کردن با تلفن استفاده نمایید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید: سیگار کشیدن می تواند شما را در معرض ریسک بالاتر ابتلا به گردن درد قرار دهد.
  • از حمل کردن بسته های سنگین بر روی شانه خود اجتناب نمایید: وزن و فشار وارد شده به شانه در این حالت می تواند باعث کشیدی عضلات گردن شود.
  • هنگام خوابیدن در وضعیت درست قرار گیرید: در این حالت لازم است سر و گردن شما در راستای بدن قرار گیرد. هنگام خوابیدن از یک پشتی کوچک زیر گردن خود استفاده کنید و سعی کنید بر روی پشت خود به صورتی بخوابید که ران های شما نیز بر روی پشتی های کوچک قرار داشته باشد. به این ترتیب می توان عضلات ستون فقرات را صاف کرد.